Svart komedi om spelad välvilja
Projektet Nya pjäser - nya världar har blivit en framgång, konstaterar Gunnar Carlsson efter att ha sett den tredje delen, den svarta komedin Borta bra hemma bäst.
Ellen Fosti spelar Ana (t v) och Annika Kofoed gör rollen som Mirna, både flyktingar från krigets Balkan i pjäsen Borta bra hemma bäst.
Foto: David Skoog
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I pjäsen möter vi det unga, svenska paret Josef och Maria (!), vilka lever ett liv på rutin i sitt hus med Ikeamöbler och hennes stundande 30-årsdag. De framställs lätt karikerade med bacillskräck, schemalagd tandborstning på morgonkvisten samt försök att få barn på exakt rätt dag under månaden.
Men vem är det som fixar kaffet på morgonen? Jo, den bosniska flyktingen Mirna som i hemlighet gömmer sig i källaren.
Pjäsens upptakt är stapplande. Det unga parets vardagspiruetter är smålustiga men lättköpta poänger. Jag har också som åskådare svårt att engagera mig i flyktingarna Mirnas och hennes kompis Anas kärlekstrassel. Men snart blir allt intressantare.
Mirna gör en återkomst som tillfällig gäst hos det unga paret, nu som Carmen från Colombia. Mötet inbjuder till spel, lögner och fantasier från alla parter, vilket vänder uppochned på tillvaron för det unga paret. Här blir det riktigt roligt om än mot svart fond. Inte minst kniper Tobias Borvin som Josef åtskilliga humorpoäng.
Men inget är ju som det synes vara och när sanningen avslöjas för alla parter blir splittringen total.
Pjäsen blir inget drama om gömda flyktingar, men en svart komedi om våra fördomar, egoism, vanföreställningar, inskränkthet och spelad välvilja. Det är befriande osentimentalt. Och detta räcker ganska långt.
Projektet Nya pjäser - nya världar har gett tre väldigt olika teaterupplevelser, och det måste sägas att projektet blivit en framgång. Även om det inte resulterat i storslagen dramatik har det varit tillräckligt spännande och släppt in några friska fläktar i det svenska teaterhus där ännu Strindberg och Ibsen har de största våningarna.
TEATER
Borta bra hemma bäst av Alma Kirlic.
Regi: Anna Novovic. Scenografi och kostym: Marcus Olsson.
I rollerna: Annika Kofoed, Tobias Borvin, Erika Blix och Ellen Fosti.
Gästspel från Helsingborgs Stadsteater på Gottsunda Dans & Teater, Uppsala.
Speltid: 7 - 8 maj.
Borta bra hemma bäst av Alma Kirlic.
Regi: Anna Novovic. Scenografi och kostym: Marcus Olsson.
I rollerna: Annika Kofoed, Tobias Borvin, Erika Blix och Ellen Fosti.
Gästspel från Helsingborgs Stadsteater på Gottsunda Dans & Teater, Uppsala.
Speltid: 7 - 8 maj.