Svårförståeligt om bröders ansvar och makt
Texten bygger på intervjuer med unga invandrare, och Upsala stadsteater samarbetar med Fryshuset och Riksteatern: resultatet är situationsteater, och formen fungerar utmärkt för syftet.Elektras Bröder kommer att spelas parallellt på Stadsteatern och i skolor. De unga som lever i det som visas får chansen att ändra föreställningen genom det efterarbete som ingår.Scener tas om och publiken får komma med förslag på alternativa vägar att lösa situationen, alternativ som skådespelare och publik prövar tillsammans.Befäster den manliga maktenSkådespelarna är unga och majoriteten är invandrare. De byter roller med små medel. De leker med manligt och kvinnligt, de talar stundtals på det som kallas invandrarsvenska, och vi förs in i ett språk som ytterligare befäster den manliga makten, men också skapar ett utanförskap för mig som svensk och tjej i publiken. För det är svårt att förstå det som berättas.Inte för att skådespelarna inte tydliggör problemet, utan för att det som berättas är så märkligt.Vi följer ett antal personer genom deras försök att dels leva sina egna liv, dels leva sina förfäders liv.Scenen är en fyrkant, vi i publiken är placerade på vad som liknar förortens balkonger runt fyrkanten. Golvet är blått och ut från detta går fyra gula gångar. Det är i den blågula kontexten som problemen aktualiseras. Här finns den unga killen som varit förälskad på avstånd i två år, och som tänker vänta med sex tills han gifter sig.Men hans kompisar är tuffa killar som förklarar för publiken varför alla svenska tjejer är horor, och de förklarar för sin oskuld till kompis att han måste lära sig ligga med tjejer men det måste ske med en svensk tjej.Systrarna i fokusTrots att Elektras Bröder väljer att fokusera just bröderna, är det ändå systrarna som kommer att stå i centrum. Det kan kanske förklaras genom att det är dessa som utlöser brödernas nedärvda ansvar och handlandet som följer på detta. Det är intressant att se hur unga tonårskillar står för familjens heder. Hur dessa killar ska straffa den syster som de vuxit upp med, haft som lekkamrat och säkert också haft hemligheter tillsammans med.Men så när syskonen ska bli vuxna är maktbalansen förskjuten. Medan jag bevittnar detta blir det svårare och svårare att värja sig mot de fyra på scenen som pekar på den paradox det är när familjen sägs vara det absolut viktigaste men man samtidigt tillåts ha ihjäl en medlem av familjen.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Upsala stadsteater, Ettan|Elektras Bröder. Texter av Åsa Lindholm, Mikael Olsson och Olof Willgren sammanställda av Michael Cocke, regi: Michael Cocke, scenografi och kostym: Katrin Brännström, ljus och ljud: Anders Ekman. Medverkande: Fikret Çesmeli, Yelda Hadodo, Bahareh Razekh