Streetdance-festival på Dansens Hus
Under den gångna veckan arrangerades streetdance-festival på Dansens Hus. Den urbana dansen är på väg att utvecklas konstnärligt, konstaterar Anna-Stina Malmborg.
Det var en fascinerande koreografi på hög nivå, skriver Anna-Stina Malmborg.
Foto:
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Första delen var ett solo till musik av Vivaldi. En dansare med bar överkropp och lång kjol tolkade musiken i blandad dansteknik. Han rörde sig stillsamt och elegant med bål och armar och sparsamt inslag av breaking. Andra delen ackompanjerades av Ravels Bolero. Denna suggestiva musik eggade dansarna att agera enligt strikt sportgymnastik. Xenakis musik var bakgrund i tredje delen till en märklig grupp av tre dansare, som byggde upp sig till en skulptur likt ett djur med utstickande armar och ben. I avslutningsdelen framförde dansarna solon och duetter till musik av hip hopkompositören Franck ll Louise. Det var en fascinerande koreografi på hög nivå.
Festivalveckans näst sista kväll gavs Big Up! - 3 show cases. Först ut var fransyskan Emilie Sudre, som är medlem i Cie Rêvolution. Hon dansade solot Soli2, som ingår i en solotrilogi koreograferad av Anthony Egéa. Strikt klädd i svart åtsmitande klänning, svarta högklackade skor och utslaget långt svart hår skred hon in på scenen med utmanande steg, en femme fatale, vilket definitivt bryter med allmän bild av en breakdansare. Virtuost ändrade hon intrycket och visade en fysiskt utmanande break med bland annat snurr på huvudstående. Småningom åkte ena skon av men dansaren fortsatte sin breakdans framhävande foten med skon. Hon vände sin tröja så att den täckte hela huvudet och började sakta gunga sin överkropp till asiatiska tongångar. Emilie Sudre vill framhäva kvinnan bakom täckelsen liksom hon vill framhäva kvinnligheten i breakingkulturen.
Den finske dansaren Ätä Nylund framförde ett solo i samarbete med koreografen Reija Wäre. Hon har lärt honom andra danstekniker såsom piruetter. Äta dansade med en liten marionettdocka, som var en kopia av honom själv. Denna docka peppade honom att fortsätta sin träning i breakdans. De uppvisade en rörande gemenskap. I programmet fick man veta att Ätä från att ha varit en liten kille, som tränade hemma i källaren och inte gav upp, nu blivit en erkänd breakare. I sitt solo visade han en intressant nyanserad breakdansstil.
Efter paus följde Urban Zoo, en rolig show av skickliga dansare i olika streetdance-stilar. I denna drömvärld deltog eliten av skandinaviska hiphopartister. Först ut var ett fyrtornet och släpvagnen-par i ett skickligt slapsticknummer i hackig stumfilmsstil. En dansare i rött, som helt behärskade sin kropp i ormlika rörelser och en liten livlig, mörkhyad tjej i dress av guldtyg fajtades med varandra. De förföljdes av tre clowner med röda näsor och hattar, vita vantar och randiga tröjor tillika skickligt samdansade. Tre femmes fatales (en dock en man) utförde ett elegant nattklubbsnummer till rivig musik. Kvällen avslutades med att en städpatrull fejade scenen och kom loss i streetdance, triggade av en fenomenal trumslagare och publikens jubel. Det tycks som om den urbana dansen är på väg att utvecklas konstnärligt och ta plats i finkulturen att döma av den gångna veckan.
DANS
Artist: Dansens Hus
Titel: Urban Connection
Artist: Dansens Hus
Titel: Urban Connection