Strålande insatser i Queenmusikal

Queen-musikalen We will rock you bjöd på en humoristisk dystopi, klassiska hits och strålande skådespeleri, särskilt av skurkrollsinnehavaren Tina Leijonborg, skriver Stefan Warnqvist.

Foto:

Teater & musikal2010-09-13 14:51
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Queen-musikalen We will rock you har gjort segertåg världen över. I söndags var det dags för nypremiär i Sverige och ett närmast fullsatt Cirkus talade sitt tydliga språk.
Musikalen, som är skriven av Queen och den engelska komikern Ben Elton, utspelar sig några hundra år fram i tiden, i en dystopisk värld där rockmusik, dans, mode och fria tankar är förbjudna. All musik programmeras av företaget GlobalSofts datorer och engelska har varit ett dött språk sedan Sverige besegrade England i finalen i fotbolls-VM med 9-0 år 2014.

Några ungdomar i punkutstyrsel, The Bohemians, vägrar dock att rätta in sig i ledet och söker efter frihetsvapnen i form av musikinstrument, som enligt legenderna ska finnas nedgrävda i en Classic Rock vid Mount Olympus of Champions.
Polisen fångar de flesta av bohemerna och ledaren, en man vid namn Britney Spears, får sätta livet till. De övriga hjärntvättas. Bara två av rebellerna klarar sig undan, huvudpersonen Galileo, som ständigt har gamla låttitlar i huvudet utan att förstå varför, och hans flickvän Scaramouche, som i skolan mobbades för att hennes mamma inte laddade ner tillräckligt häftiga kläder åt henne. Med hjälp av en övervintrad hippie på motorcykel, DJ Peps, beger de sig mot det mytomspunna berget i ett sista desperat försök att rädda världen.

Handlingen i musikalen är som synes underhållande och humoristisk, om än tämligen krystad. Koreografin är imponerande spektakulär och synkad, och såväl musiker som skådespelare gör strålande insatser. Särskilt bör nämnas Tina Leijonborg, som med både humor och trovärdighet gestaltar den infernaliska diktatorn Killer Queen.

Maffiga ljud- och ljuseffekter ramar in det tjugotal klassiska Queenhits som ingår, från inledande Radio Ga Ga, där dansarna gestaltar klonade, själlösa robotar klädda i vitt, till det inte alldeles oväntade extranumret Bohemian Rhapsody. Desto mer oväntat var att Queen-gitarristen Brian May i egen hög person dök upp under extranumret och spelade sitt klassiska tunga rocksolo. Det finns väl bara ett ord för det: majestätiskt.

We will rock you
Cirkus, Stockholm, söndag 12 september