Spökerier som roar

Björn G Stenberg ser en uppdaterad musikal som bjuder pĂ„ mestadels rolig och pĂ„kostad underhĂ„llning, med en lysande Loa Falkman som största behĂ„llning.

Loa Falkman och MÄns Zelmerlöw presterar vÀl i Spök!

Loa Falkman och MÄns Zelmerlöw presterar vÀl i Spök!

Foto: Peter Knutson

Teater & musikal2013-09-14 12:01
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det har gÄtt mÄnga Är sedan Spök! sattes upp för fulla hus pÄ 80-talet men musikalen har förutsÀttningar att dra stor publik Àven denna gÄng. Det Àr en snygg och pÄkostad uppsÀttning, med en bra ensemble. EmellanÄt kan den dock liknas vid ett studentspex, lÄt vara med bra budget och tur med Ärets studenter.

Historien har uppdaterats lite sedan sist. Nu handlar det om popsÄngaren Dante som pressad av produktionsbolaget, fansen och flickvÀnnen behöver lugn och ro för att göra klart sitt nya album. Som pÄ bestÀllning dyker tvÄ unga och vackra damer upp och erbjuder avskildhet pÄ landet.
VĂ€l dĂ€r visar sig det ”mysiga lantstĂ€llet” vara en spökborg befolkad av tvĂ„ spöken och en urĂ„ldrig butler. Spökena Ă€r ute efter hĂ€mnd för en oförrĂ€tt som Dantes förfader begick för ungefĂ€r 200 Ă„r sedan. DĂ€rifrĂ„n vidtar en fars med förvecklingar och sĂ„ vilda turer som det ska vara, allt interfolierat med vĂ€ltajmad sĂ„ng och dans.

NÀr originalet sattes upp 1981 spelade upphovsmannen Björn Skifs sjÀlv huvudrollen. Den tas nu av MÄns Zelmerlöw som gör ett gott jobb i rollen. SÄngen och dansen har han ju redan tidigare men agerandet mellan numren fungerar fint det ocksÄ, han spelar ju dessutom ett slags variant pÄ sig sjÀlv och hans spelglÀdje Àr inte att ta miste pÄ.
Lena Philipsson och Sussie Eriksson Àr riktigt bra som de ömsom mordiska, ömsom pilska spökena Giljotina och Salmonella. BÄda har visat tidigare vad de kan, Àven om det kanske Àr lite omvÀnt överraskande att sÄngerskan Lena visar sÄ mycket humor och komediennen Sussie kan sjunga sÄ bra. Det Àr en rolig idé att Giljotina och Salmonella ocksÄ spelas som sina unga jag, av Marit Eriksson och Liza Sandberg, som bÄda gör det bra.
Den som ÀndÄ lyfter förestÀllningen mest Àr Loa Falkman. Hans gestaltning av betjÀnten Bernard Àr suverÀn, perfekt i tajming, framtoning och kostymering. Falkman visar tydligt hÀr hur skicklig han Àr dÄ den tragikomiska Bernard pÄ nÄgot vis fÄr en extra dimension, bortom musikalnormen. Kemin mellan honom och Dante Àr i mycket musikalens behÄllning.

Dialogen Àr oftast rolig, uppdaterad och signerad Calle Norlén. Scenografin bjuder pÄ riktig skrÀckstÀmning. Musiken Àr vÀl inte direkt 2013 sÄ det skriker men den Àr funktionell utan att vara mÀrkvÀrdig och bjuder pÄ ett par fina lÄtar, som den mest kÀnda FÄngad i en dröm och den vackra balladen SÀg att du Àlskar mig bara. Man har ju turen att ha en riktigt duktig sÄngensemble ocksÄ. Koreografi och kostym sitter fint de ocksÄ.
Som helhet en musikal att bli underhÄllen av, om den Àn inte Àr nÄgot man tar med sig i tankarna efterÄt. Det blir ibland en lite gengÄngaraktig (ha!) kÀnsla av 80-talet och varför man valde att ge den en ÄteruppstÄndelse just nu framgÄr av förestÀllningen.

Musikal

Spök!
Cirkus, Stockholm
Regi: Pernilla Skifs.
Originalidé och musik: Björn Skifs och Bengt Palmers.
Koreografi: Roine Söderlundh.
I rollerna: MÄns Zelmerlöw, Loa Falkman, Lena Philipsson, Sussie Eriksson, Marit Eriksson, Liza Sandberg, med flera.
KapellmÀstare: Joakim Hallin.