Skrattfest med R.E.A.

Sedan starten för fem år sedan har R.E.A-gänget ständigt förnyat sig, även på medlemssidan. Det senaste nyförvärvet heter Maria Möller, en ståuppkomiker som fick sitt stora genombrott under Allsång på Skansen i somras då hon bjöd på en rad lysande imitationer.I höstens R.E.A. får vi återse hennes parodier på en översensuellt Gävlesläpig Regina Lund, en upprymd och flickig Carola samt en sluddrigt väsande Eva Dahlgren. Dessutom lyckas hon med konststycket att härma Björks kantiga Islandsengelska och brista ut i en märgfull operatolkning. Kort sagt: Maria Möller är ett komiskt ymnighetshorn.Men den övriga ensemblen hamnar inte långt efter. Jan Åström excellerar till exempel när han ikläder sig rollen som Tommy Körberg och försöker hantera sin undertryckta ilska samtidigt som han basunerar ut paradnumret Anthem.Showen är lika tät och tempofylld som ett välredigerat tv-program och R.E.A. är verkligen en nummerrevy för 2000-talet, med flera oväntade rekvisitalösningar. När Andreas Nilsson leker Björn Skifs och framför den tårdrypande Svensktoppsfavoriten Håll mitt hjärta samtidigt som han lemlästar sig själv är det ett utmärkt ­exempel på modern visuell komik.Ibland blir det förstås snuttigt och åtskilliga poänger är tacksamma. Anders Lundin behöver till exempel bara luta sig mot en dörrpost, anlägga en pose och påstå att han är Ernst Kirchsteiger för att publiken ska avlossa dundrande skrattsalvor. Men alla skämt som går hem är ju i någon mån lyckade skämt.Manusförfattaren Calle Norléns skarpögda och välformulerade iakttagelser kring artist- och gayvärlden lyfter de i grunden fåniga texterna till nya nivåer och inte ens när ensemblen gör entré i peniskostymer blir det plumpt.Över 100 kändisar, från Ingmar Bergman till Ozzy Osbourne och Paradise Hotel-Natacha häcklas under denna 90 minuter långa, oavbrutna skrattfest som ytterligare befäster R.E.A:s dominans i krogshowgenren.

Teater & musikal2005-09-29 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
4
Regi: Hans Marklund. Manus: Calle Norlén, Hans Marklund.|R.E.A. Hamburger Börs, Stockholm