Skickliga illusionister bjöd på dragshow och magi
Trolleri och dragshow har mer gemensamt än man kan tro. Båda underhållningsformerna handlar om att skapa illusioner, att lura publiken.Johan Ståhl tar hjälp av klassiska trolleritrick som han sedan skruvar till och förser med humor. Rickard Engfors å sin sida, utgår från verklighetens schlagerdrottningar och gör dem roligare, fånigare och inte sällan snyggare än originalen.Det fanns många tillfällen under premiärkvällen då man inte trodde sina ögon, som när Johan Ståhl skakade på ett blädderblock och ett bowlingklot föll ut, eller när han svalde en nästan två meter lång ballong utan att det gick hål på den.Könsbyte utan kirurgerNär Rickard Engfors gjorde entré som en stativjuckande Lena Philipsson tvingades vi också titta både en och två gånger. Likheten med verklighetens Lena var förbluffande, men framför allt var det Engfors fenomenala förmåga att radera ut all medfödd maskulinitet som imponerade. Spacklad och utklädd är han nog det närmaste man kan komma ett könsbyte, utan att blanda in kirurger.Dragshowartistens välkoreograferade schlagerparodier var dessutom försedda med helt nya texter, utmärkt insjungna av Shirley Clamp. Fames Give me your love var till exempel omdöpt till Tack vare Bert och Alcazars ?I am not a sinner nor a saint? översattes till ?vi är inte fjollor, vi är män?.Tempot lidandeTyvärr bidrog dock Kristallens katedralliknande akustik till att många av textraderna studsade runt till dess att de var ohörbara. Därmed försvann också en viktig dimension i Engfors parodier. I stället för att ryckas med i showen fick vi ägna oss åt att sitta på helspänn och försöka spetsa öronen.Ibland blev också tempot lidande när energiska sång- och dansnummer plötsligt byttes ut mot mer stillsamt trolleri. Faktum kvarstår dock, herrarna Ståhl och Engfors är båda skickliga illusionister, var och en på sitt sätt.FOTNOT: Schlager & Magic ges även 10/12 och 17/12.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
|Schlager & Magic. Görans kök i Kristallen.