Scenen ska bli en kulturell mötesplats
Två steg framåt och ett tillbaka så beskriver Paul Kessel sitt arbete med Skandiascenens framtid. På ett år ska han skapa en organisation och konstnärlig profil åt scenen, som byter utseende och kanske namn.
Paul Kessel (till vänster) med Maria Nilsson, Daniel Andersson och Björn Sjödin.
Foto: Robert Berthagen
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Höstprogrammet beskriver han som ett "provisorium" men det ger ändå en fingervisning om vad Paul Kessel vill med Skandiascenen. Det rymmer gästspel från både England och Sydafrika, Uppsalajazz, Povel Ramel, Thorsten Flinck och kortfilmsfestival.
— Jag ska skapa ett program som gör det lättare att marknadsföra teatern och skapa en återkommande publik, är hans programförklaring.
— Skandiascenen är en utmärkt teater, men vi vill utveckla den genom ett uttänkt program som vi marknadsför och kan stå för, och på det sättet locka en publik som återkommer. Jag vill göra teatern till ett slags mötesplats för olika sorters kultur och profilera den utanför Uppsala som en gästspelsscen av klass.
En mer tillgänglig teater
Bland annat ska teatern profileras för Uppsalapubliken genom renovering. När höstprogrammet avslutas i början av december stänger teatern fram till februari. Då den öppnas igen är det tänkt att 1920-talsfasaden ska vara återskapad och den 70-talspräglade foajén återställd till den ursprungliga arkitektoniska stilen. Om kulturnämnden ger sitt bifall tar scenen också tillbaka sitt ursprungliga namn Regina efter nästan 80 år. Salongen kommer tills vidare att behållas i det nuvarande skicket.
— Teatern ska vara mer tillgänglig för publiken, med öppet på dagarna och servering. Övre foajén kan användas som scen för lunchteater och mindre föreställningar.
Renoveringarna och andra förändringar ska inte synas på biljettpriset, lovar Paul Kessel.
Jobbar framåt i positiv anda
I kulturnämndens uppdragsplan för 2004 står att Skandiascenens verksamhet "behöver utvecklas och skapa en tydlig konstnärlig profil och ett genomarbetat program. Utbudet ska vara variationsrikt och ge utrymme för olika genrer. Lokala
gästspel, likväl som från andra delar av Sverige och världen ska välkomnas. Det ska finnas plats för föreställningar av hög kvalitet, utförda av såväl professionella som amatörer."
Paul Kessels arbete innebär därmed en ny roll för Skandiascenen i Uppsalas kulturliv. Medan vilken teatergrupp som helst tidigare kunde boka in enstaka föreställningar ska programmet framöver vara mer sammanhållet. Paul Kessel vill exempelvis skapa plattformar för unga teatergrupper med lunchteater och kanske en teaterfestival för att därigenom kunna locka publik även till föreställningar av mindre kända grupper.
— Jag har ett annat uppdrag än teatern hade tidigare, och det är ett politiskt beslut. Jag är ansvarig för att göra det bästa för teatern i enlighet med det beslutet, säger han.
Paul Kessel vill inte gå in i den debatt som förts mellan kommun och lokala kulturut-övare angående Skandiascenens framtid.
— Jag vill inte debattera, jag kan bara berätta vad jag vill göra. Just nu jobbar vi framåt i positiv anda. En del av mitt uppdrag är att förbereda hur det kommer att bli med teatern i framtiden. Den blir kvar i kommunal regi på något sätt. Jag undersöker möjligheter men det är kulturnämnden som bestämmer. Men det är klart att när jag har börjat vill jag gärna fortsätta.
"Samarbete är nyckelordet"
Till sin hjälp med utformningen av den konstnärliga inriktningen har Paul Kessel ett teaterråd, bestående av Björn Axelsson, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, skådespelaren och regissören John Fiske, regissören och dramatikern Dag Thelander, Lena Nilsson från Riksteatern i Uppsala län och Uppsala Riksteaterförening, Eva Regnér som tidigare bland annat arbetat på Skådebanan, samt musikern och konsertarrangören Björn Sjödin.
Ett samarbete om internationella gästspel med Södra Teatern i Stockholm och Pusterviksteatern i Göteborg inleds med den brittiska, kvinnliga muslimska ståupparen Shazia Mirza 4 oktober. Paul Kessel nämner kontakter med grannländerna för att ge unga Uppsalagrupper möjlighet att komma utomlands, tänkbara samarbeten med Teatertaket, kortfilmfestivalen och poetry slamarrangörer.
— Samarbete är nyckelordet. Vi har en ambitiös plan för den budget som finns, säger Paul Kessel.