Roligt men ojämnt

Det är ett namnkunnigt gäng som samlats ihop på Oscars i höst. Några av våra största komiker i en och samma föreställning, inte illa.Man kan till och med kosta på sig att ta in Björn Gustafson först i andra akten, som en Kim Källström i fotbollslandskampen. Och då behöver Gustafson bara säga "va!" på sitt oefterhärmliga sätt för att skrattet ska runga.Fast då har förstås Robert Gustavsson och Allan Svensson, ivrigt sekunderade av Carina Lidbom och Magdalena Johannesson, hållit ställningarna i en halvlek. Alla är ju suveräna på den här sortens situationskomik och det märks på tajmningen som allra oftast sitter exakt.Det behövs för Ray Cooneys nya fars Fångad på nätet är som kalkerad på hans förra Maken till fruar som spelades på samma scen för tre år sedan. En stund trodde jag till och ned att det var samma, nödtorftigt uppdaterad med lite internet, nätdejting och chatsajter.Men så var det inte. Däremot är intrigen i stort sett densamma. Taxichauffören Per-Arne har en familj i Hägersten och en i Älvsjö - okända för varann. Däremellan far han som en skottspole - förhoppningsvis får han också en och annan körning åt samma håll för att klara ekonomin.En dag inträffar det som inte får hända. Bigamisten Per-Arnes son och dotter i respektive äktenskap möts på nätet - och vill träffas. Något som Per-Arne måste förhindra till varje pris. Farsen kan börja . . .Tempot är hyggligt, och blir förmodligen ännu bättre efter ytterligare några speldagar. Scenografin med det dubbla rummet är fyndigt och ger fart åt föreställningen. En hel del stora skratt serveras och det finns mycket att roas av. Plastik och mimik är förstås i den klass vi vant oss vid från dessa aktörer trots att man börjar kunna deras figurer nu. Även nykomlingarna Claudia Galli och Tomas Åhnstrand visar rejäl talang.Däremot svajar texten en del. Greppen blir för enkla emellanåt. Homofobiska skämt eller män som pratar som kvinnor, den sortens unkenhet trodde jag var så gott som utrotad. Senilitet är väl måttligt roligt i längden, även om det förstås tål att skrattas åt det också.Så visst blir man underhållen en kväll i detta sällskap. Men varför måste det vara så svårt att hitta farser som är aktörerna riktigt värdiga?!

Teater & musikal2004-09-24 14:29
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
3
Fångad på nätet, Oscars, Stockholm|Översättning & regi. Bo Hermansson. Scenografi: Ingemar Wiberg. Musik: Anders Berglund. Kostym: Reine Tapper. I rollerna: Robert Gustafsson, Allan Svensson, Björn Gustafsson, Carina Lidbom, Magdalena Johannesson, Claudia Galli och Tomas Åhnstrand.