Rättfram och fyndig

Ole Anders Tandbergs uppsättning av Trollflöjten på Operan känns rättfram, fyndig och underhållande på ett lätt absurt sätt, skriver Jan Kask.

Ida Falk Winland  i rollen som Pamina.

Ida Falk Winland i rollen som Pamina.

Foto:

Teater & musikal2012-10-07 14:49
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med Trollflöjten har Ole Anders Tandberg nu satt upp sin tredje Mozartopera på Operan efter sina egensinnigt klargörande tolkningar av Così fan tutte och Figaros bröllop, nu som då i dubbelrollen som regissör och scenograf. Trollflöjten blir en rappt berättad saga där infallen avlöper som i ett konversationsstycke. Mozarts och Schikaneders stilistiskt ojämna sångspel hör annars till de svårare att iscensätta: betonas det lättsamt vardagliga förlorar man det djup som inte bara Bergman upplevt som existentiellt, och vice versa. 

Vill man problematisera handling och rollfigurer låter det sig lätt göras: vad är ont och gott, manligt och kvinnligt, mörkt och ljust? Envåldshärskaren Sarastro kräver lydnad och tystnad i namn av vishet och godhet, Nattens drottning som berövats sin dotter kan skildras på diametralt skiftande sätt, Monostatos bekräftar i originalet alla tänkbara rasistiska fördomar och kvinnosynen som framtonar i templet är av det ruggigare slaget. Tandberg biter huvudet av skam och låter till exempel slaven i Daniel Ralphssons tolkning bli inbilsk svartrock, ett briljant infall inte utan nutida udd. Även Ulf Peter Hallbergs svenska översättning modifierar och inlemmar smidigt föråldrade tankar i nya banor.

Tandberg utgår i sin introduktion i programmet från egyptisk mytologi kring Isis och Osiris och människans situation i ett kosmos hon inte förstår och kondenserar problematiken till en värld som gått snett och måste korrigeras. Den komplicera(n)de frimurarsymboliken tycks han klokt nog ha lämnat därhän. I sanningens namn märks dock inte mycket av det intellektuella bakomverket i uppsättningen som tvärtom känns rättfram, fyndig och underhållande på ett lätt absurt sätt. Även nu blir dock prins Taminos bildningsgång tillsammans med Pamina huvudled i den utveckling som till sist via trollflöjten i kärlek återställer vår värld från påtvingade dogmer, hämnd och förtryck.

Handlingen inramas därför av ett klassrum vars struktur går igen i infallsrika scener med visuella paralleller. Michael Schmiedberger som Sarastro och hans följe tonas ned till scoutorganisation – här skaver dock situationen mot lovprisandet av de egyptiska gudarna.  Personregin är genomgående övertygande, Papageno firar triumfer i Carl Ackerfeldts gestalt liksom den flickaktiga Ida Falk Winland som Pamina, Daniel Johansson som skönsjungande Tamino och Susanna Stern som dito Nattens drottning.

Bildtext: Ida Falk Winland som ljusgestalten Pamina i Mozarts sista opera. Foto Hans Nilsson.

Kungliga Operan:
Trollflöjten. Sångspel av Wolfgang Amadeus Mozart och Emanuel Schikaneder. Regi och scenografi: Ole Anders Tandberg. Kostym: Maria Geber. Ljus: Ellen Ruge. Koreografi: Anna Koch. Medverkande: Daniel Johansson, Ida Falk Winland, Susanna Stern, Michael Schmiedberger, Carl Ackerfeldt , Daniel Ralphsson med flera. Kungliga Operans kör och Kungliga Hovkapellet, dirigent Stefan Klingele.