Radio som stannar i hjärtat

Kultförklarade radioprogrammet Hemma hos med Janne Forsell och Kjell Alinge finns nu som cd-box. Björn G Stenberg njuter av humorn och talangen hos två pionjärer.

Teater & musikal2010-01-19 10:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Förra året fick Kjell Alinge svenska författarförbundets Radiopris med motiveringen: "hans mångåriga och ständigt nyskapande insatser för svensk radiokonst". Juryns motivering lyder vidare: "Med egensinne, rytmkänsla och halsbrytande associationer gör han radio som via det undermedvetna går rakt in i blodomloppet och slutligen stannar i hjärtat."
Det omdömet kunde ha gällt det han arbetade med i början på 70-talet också. Tillsammans med Janne Forsell gjorde han då kultradioserien Hemma hos (följt av sändningsdagens namn, vilket kunde ge titlar som allt från Hemma hos Bengt till Hemma hos Menlösa barns dag). Underrubriken var "Kulturfunk från de befriade områdena". Programmet sändes 1971-76.
Paret Alinge-Forsell var barn av både Monty Python och det alltmer medvetna 70-talet, även om de gärna ironiserade om mycket av det sistnämnda.

De improviserade vilt och högst respektlöst så att allt kändes möjligt. De blev det perfekta radarparet som verkade känna varandra utan och innan, vilket gjorde att tajmingen dem emellan satt perfekt, som repeterad. Det hela lämnade också den klassiska sketchens form, poängen var inte det viktiga, utan själva utforskandet - "resan" - var huvudsaken.
Programmet hade verkligen en kultstatus och innehållet nagelfors och diskuterades grundligt dagarna efter sändning. Vi som ville visa oss insatta började göra egna skämt med inlagda nyckelord som "truckförare" och "kroppkakor", en signal om att vi tillhörde de invigda. Vi undrade, analyserade och diskuterade i det oändliga, till stor irritation för dem som inte älskade programmet.

Till de senare verkade Sveriges Radios ledning höra. Programmet lades enligt Kjell Alinge ned efter att man skämtat med/om den dåvarande kvinnorörelsen. Eftersom Alinge/Forssell båda var frilansare var det inte så svårt att lägga ned programmet. Forssell flyttade till Frankrike och blev vinodlare en period. Alinge fortsatte dock som medarbetare och började göra det eleganta programmet Eldorado; "vi sänder i sammet". Jag och många med mig tyckte då att det var ett slags svek efter den härligt subversiva stämning som präglat Hemma hos-programmen. I efterhand har jag dock omvärderat en del av detta och det är bara att beundra det radiogeni som finns hos Kjell Alinge, oavsett vilken form han väljer. Han är ju också aktiv fortfarande, inte minst på nätet.

I den aktuella boxen, förhoppningsfullt nog döpt till nummer ett, ingår 7 cd med totalt 90 "sketcher", varav 54 tidigare outgivna. Ett antal har tidigare givits ut, först på LP precis efter att programmet lagts ned, sedan återutgivna på cd. Dessa finns också med här.
Det man saknar är den musik som spelades mellan sketcherna. Dels behövdes den som andningspaus, dels presenterade paret då en hel del ny och spännande musik. En rekommendation är att själv stoppa lyssningen då och då och spela nya eller gamla favoriter.

De två radiopjäserna Nä, så här var det väl ändå inte och Himmel och helvete fyller också väl upp sin plats här. De är i grunden uppbyggda som de kortare sketcherna men här får ämnena och karaktärerna den tid och det utrymme de kräver.
Som omväxling är pjäserna underhållande och intressanta. Men det är i de kortare styckena som Kjell Alinges och Janne Forsells talang blommar ut för fullt. Förmodligen hade humorister som Killinggänget gjort sitt ändå, men det är helt klart vilka pionjärerna var.
Här finns ett stort antal timmar av njutning att ta del av, långt bortom det som bara är nostalgi. Extra roligt också att läsa de anteckningar inför programmen som finns med i boxen.
Janne Forsell och Kjell Alinge
Hemma hos Box 1
Sveriges Radio/Diesel Music/Playground