Övertygande och självklart

Katedralskolans musikalensemble hade tillsammans med regissören valt att framföra Spelman på taket för att den har bra handling och bra musik. Dessutom känns den aktuell, då den handlar om att bli flykting och om en pappa som vill bestämma vilka hans tre giftasvuxna systrar ska få till makar.Handlingen utspelar sig i tsartidens Ryssland och den 18 man starka orkestern hjälper med både finstämt och dramatiskt spel publiken att förflytta sig i österled. Där, i den lilla byn Anatevka, bor mjölkutköraren, juden Tevye, med fru och fem döttrar. På grund av sin religion löper de risk att bli förflyttade av myndigheterna, men deras liv fortgår ändå som vanligt.I stället för att finna sig i äktenskapsmäklerskans och faderns val av makar, vill döttrarna själva bestämma och det handlar om både mer och mindre kontroversiella val, till exempel Perchik från Kiev - "en sån där revolutionär".Stark sångPappa Tevye befinner sig i ständig dialog med sig själv och gud: "Å ena sidan... Men å andra sidan..." För att ge tyngd åt sina ibland kanske lätt förhastade beslut, refererar han "ord från den heliga skrift", lätt förvanskade av honom själv och anpassade efter syftet. Rollen som Tevye är proffsigt framförd av Henrik Sperber, som delar den med Karl Liljas. Henrik Sperber agerar avspänt men ändå tydligt och självklart. Hans sång är stark och känslig, särskilt i nummer som klassiska Om jag hade pengar, Shabbes-bön och En skål till livet.Tappar tempo iblandFöreställningen är väl sammanhållen trots att det periodvis står 30 personer samtidigt på scenen. Ibland är det svårt att höra vad som sägs och somliga talar ut mer än andra. Men när hela styrkan sjunger samtidigt är det desto tydligare. Utspelet och i synnerhet huvudrollsinnehavarnas sångtalanger gör att man stundvis glömmer att det är amatörer som agerar. Mer uppenbart kan det bli vid några få tillfällen, då pauser orsakade av tvekan blir onödigt långa. Det gör att föreställningen ibland tappar tempo. Men det glömmer man snabbt och villigt, då de segare avsnitten bryts av snärtigare repliker och njutningsfulla musik- och sånginslag, där delar av ensemblen verkligen tar för sig. I synnerhet då Tevye och hans döttrar, men även en av poliserna i En skål till livet och den dråpliga äktenskapsmäklerskan. Tack vare sången norpar Spelman på taket åt sig ytterligare en kaja och får fyra.Webb-tv

Teater & musikal2002-04-15 15:27
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
4
Spelman på taket. Katedralskolans musikalensemble, Katedralskolans aula.|Regi: Katarina Ehnmark. I rollerna: Henrik Sperber, Nadia Claesson Hersan, Sanne Hellberg, m fl.