Otydlig CosĂŹ fan tutte
Ăvervinn fĂ„nerierna och fokusera ett tydligt budskap som berör en modern publik, eller acceptera verket som den 1700-talsjuvel det Ă€r, skiver Jan Kask om CosĂŹ fan tutte pĂ„ Kungliga operan i Stockholm.
Peter Mattei och Susanne VĂšgh.
Foto: Mats BĂ€cker
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Lika obestridligt speglar operan tillkomsttidens hierarkier och patriarkat, dvs den föregivet manliga attityden. Dock Àr inget alltigenom entydigt, Mozarts musik lÀgger djuppsykologiska dimridÄer och oanade djup kring huvudpersonernas ömsesidiga interaktion, och frÄgan Àr som sÄ ofta i dessa sammanhang vem som egentligen styr vad och vad som utgör den verkliga drivkraften - man frestas att sÀga den grundlÀggande driften. I vilket fall som helst framstÄr ingalunda mÀnnen som segrarna i den lÀttsinniga vadslagningen om fÀstmörnas trohet, detta oavsett om man tolkar slutet som att paren Äterfinner varann och försonas (detta enligt originallibrettot) eller gÄr vidare sina nya respektive. Oklarheten i verket Àr förvisso ocksÄ en tillgÄng.
Huruvida operan skall upplevas som tidsenlig, dvs angelÀgen och provocerande för en modern publik, eller ej beror dÀrför i hög grad pÄ om och hur regissören lyckas nÀrma sig och problematisera stoffet. HÀri ligger den verkliga utmaningen: att gestalta den i mÄngas ögon bÄde fördomsfulla och osannolika handlingen pÄ ett sÄdant sÀtt att operan sÀger oss nÄgot om bÄde vÄr egen tid och om tidlösa relationsfrÄgor.
Redan tidigt fick den 1790 uruppförda operan svÄrt att slÄ igenom och prÀglades av en strapatsrik receptionshistoria. 1800-talsmoralisterna - dÀribland Beethoven och mÀrkligt nog ocksÄ Wagner - stÀmplade verket som omoraliskt och osedligt eftersom trogen kÀrlek onekligen spelas ut mot utbytbar erotik. Först 1830 gavs CosÏ pÄ Operan i Stockholm för att dÀrefter som i mÄnga andra lÀnder Äter hamna i malpÄse.
I en tid dÄ vi mer Àn nÄgonsin diskuterar förhÄllandena mellan könen, nÀr kÀrleken ifrÄgasÀtts och erotiken underordnas marknadskrafterna skulle operan kunna bli mera aktuell Àn mÄnga andra. Den har ocksÄ under det senaste decenniet spelats förhÄllandevis ofta och lockar uppenbarligen bÄde regissörer och publik. PÄ Operan hade Ann-Margret Petterssons, frÄn ett kvinnoperspektiv psykologiserande uppsÀttning frÄn 1981 nypremiÀr 1993, Fredrik Annby satte upp en förhÄllandevis stiltrogen version pÄ Drottningholmsteatern 2000, Stefan Herheim inscenerade verket i en lÄgvattenmÀrkt Café Opera-version pÄ Folkoperan 2002 och Lars Rudolfsson presenterade nyligen en starkt bearbetad men hÀftigt engagerande mimversion i verkstadsmiljö pÄ Orionteatern - alla pÄ sitt sÀtt relevanta lÀsningar av en snÄrig men utmanande historia.
Hur förhÄller sig dÄ den nu aktuelle regissören, norrmannen Ole Anders Tandberg (kÀnd frÄn Operan genom sina uppsÀttningar av Prokofjevs Den brinnande Àngeln och Ravels Barnet och spökerierna) till det lika lyriska som hedonistiska verket? Tandberg sÀger sig ta verket pÄ djupaste existentiella allvar och drar paralleller med 70-talets sexualliberalism och dess psykologiska följder. Han Àr ocksÄ uppsÀttningens scenograf.
Av handlingens ursprungligen tÀnkta spelplats Neapel mÀrks inte mycket mer Àn de stiliserade cypresserna: hÀr hotar ingen Vesuvius i fjÀrran. Inte heller Mozarts samtid - nu möts vi av svÄrbestÀmda kreationer av internationellt snitt, sjuttiotalistiska hippieskjortor och dito vanor samt tidlös smoking med fluga. En uppsjö tjÀnande bisittare av vÀxlande obestÀmbart snitt figurerar. Scenrummet domineras av heltÀckande grÀsmatta, ibland draperad med flugsvamp, ibland med prÀstkragar, Äter av ett labilt tÀltlÀger med campande festivalbesökare eller av ett rum med sittsÀckar. Ellen Ruges ljus spelar stor roll och nyanserar kÀnsligt det visuella samspelet, ibland sÀnks ett batteri av hotfullt blinkande lysrör ned frÄn ovan. à terkommande fondmÄlningar med symmetriskt placerade kvinnogestalter, pÄ en av dem lascivt positionerade kring en central vulva, utgör ibland bakgrund till det elejest realistiska spelet.
Problemet med uppsÀttningen Àr att den inte finner sitt stillÀge och dÀrför blir otydlig. SvÄrigheterna att jÀmka samman 1970-talets liberalism med 1790-talets ungflicksattityder skapar en obalans som rubbar operans i övrigt sÄ symmetriska uppbyggnad. Visst kan handlingen framstÀllas som en underhÄllande bagatell, men alltför mycket tramsigheter omintetgör intentionerna. Tandbergs regi kÀnns dÀrför spretig och hans försök att hÄlla samman mycket med symboliska bÄde visuella och koreografiska symmetrier övertygar inte. De grundlÀggande frÄgorna lyckas inte heller Tandberg besvara och CosÏ förblir det motsÀgelsefulla stycke det hittills har varit, nu draperat i vÀlmenande men alltför lÀttköpta eller lÄngsökta infall. Utmaningen kvarstÄr: övervinn fÄnerierna och fokusera ett tydligt budskap som berör en modern publik eller acceptera verket som den 1700-talsjuvel det Àr!
BehĂ„llningen blir dĂ€rför denna gĂ„ng huvudsakligen sĂ„ngarna. Ett ungt garde med de karismatiska Peter Mattei och Maria Fontosh som starkast lysande krafter vitaminiserar med uppenbar spelglĂ€dje handlingen, vitalt sekonderade av Susann VĂ©gh och Jonas Degerfelt. Ăven intriganterna, hushĂ„llerskan Despina och filosofen Don Alfonso, görs med finess av den vid premiĂ€rkvĂ€llen tyvĂ€rr indisponerade Hilde Leidland resp. slitvargen Gunnar Lundberg.
Tandbergs regi gör det inte lÀtt för dirigenten, men Okko Kamu dirigerar Hovkapellet med vÀntad sammanhÄllen följsamhet. Stramt i tempo men ocksÄ vaksamt, inte minst inför de viktiga fermaterna och tankepauserna ocksÄ i musiken. Ett frÄgetecken kan denna gÄng möjligen resas för den ovanligt svordomsrika svenska textremsan - visserligen lÀr da Ponte ha varit libertin, men hade han mÄnne inte ett elegantare sprÄk?
CosĂŹ fan tutte
Kungliga Operan
Opera av Wolfgang Amadeus Mozart till text av Lorenzo da Ponte. Regi och scenografi: Ole Anders Tandberg. Kostym: Maria Geber. Ljus: Ellen Ruge. Medverkande: Maria Fontosh (Fiordiligi), Susann Végh (Dorabella), Peter Mattei (Guglielmo), Jonas Degerfeldt (Ferrando), Hilde Leidland (Despina), Gunnar Lundberg (Don Alfonso). Kungl. Operans kör, Kungl. Hovkapellet, dirigent Okko Kamu.
Kungliga Operan
Opera av Wolfgang Amadeus Mozart till text av Lorenzo da Ponte. Regi och scenografi: Ole Anders Tandberg. Kostym: Maria Geber. Ljus: Ellen Ruge. Medverkande: Maria Fontosh (Fiordiligi), Susann Végh (Dorabella), Peter Mattei (Guglielmo), Jonas Degerfeldt (Ferrando), Hilde Leidland (Despina), Gunnar Lundberg (Don Alfonso). Kungl. Operans kör, Kungl. Hovkapellet, dirigent Okko Kamu.