Ointressant om teater
Morgan Alling är superb, men Astrid Claeson är trött på ännu en pjäs som handlar om teater och skådespelare.
Foto: Mats Bäcker
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Just den här produktionen borde dessutom vara en våt dröm för alliansens kulturpolitik: det är Riksteatern som samproducerat med en känd hotellkedja (vars namn nämns i föreställningen) och själva Vicky von den Lancken finns med på ett hörn.
Det handlar om Sam, en okänd och kämpande skådespelare, som slavar på en dyr krog - i en grå källare - med att ta emot bordsbeställningar. Just den här dagen är han ensam och sitter på många sätt i skiten. Hans kompis Jerry från scenskolan ringer för att skryta om provfilmningen som gick så bra, gäster ringer i ett för att boka bord på en allt mer fullsatt restaurang, någon erbjuder en muta och en annan är Charlotte Perellis superbögiga assistent. Pappa ringer för att höra om Sam kommer hem till jul. Och emellanåt ljuder det som ett larm när köksmästaren ringer om ett eller annat.
Det är stereotyper genom hela föreställningen - men Morgan Alling är superb. Han tar hand om alla existenser - schablonartade eller inte - på ett ömsint, komiskt, allvarligt och exakt vis. Han är behållningen i föreställningen och att han dessutom har en publikkontakt som gör att man inte slipper undan honom, oavsett om han är i roll eller inte, är imponerande.
Men det är den jag-vet-inte-vilken-i-ordningen-föreställning jag sett under den här hösten som behandlar teaterns hårt arbetande människor. Så i julklapp önskar jag mig från Teatersverige en berättelse som inte handlar om teater.
TEATER
Fullbokat av Becky Mode
Regi: Johan Wahlström
Medverkande: Morgan Alling
Scenografi och kostym: Jan Lundberg
Översättning: Sven Hugo Persson
Scen: Reginateatern, Uppsala, 11-12 december
Fullbokat av Becky Mode
Regi: Johan Wahlström
Medverkande: Morgan Alling
Scenografi och kostym: Jan Lundberg
Översättning: Sven Hugo Persson
Scen: Reginateatern, Uppsala, 11-12 december