Nyskrivet med Uppsalaprägel på teatern i vår

Det är mycket nyskrivet på Upsala stadsteaters scener i vår och de flesta föreställningarna som ska ha premiär har anknytning till Uppsala på ett eller annat sätt. Första urpremiären på Stora scenen är DASS - Det Akademiska SjukhusSpektaklet.

Sång och musik ingår i DASS - Det Akademiska SjukhusSpektaklet som utspelas på ett sjukhus nära dig.

Sång och musik ingår i DASS - Det Akademiska SjukhusSpektaklet som utspelas på ett sjukhus nära dig.

Foto: Foto: Pelle Johansson

Teater & musikal2005-01-26 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
— Nästan allt vi ska spela är nyskrivet och allt utom en irländsk pjäs har stark anknytning till Uppsala både vad gäller motiv och teman, sa teaterchefen Stefan Böhm då han hälsade anställda och press välkomna till en ny termin på Upsala stadsteater på tisdagen.
Lite rara låtar från barnföreställningen Tott, som presenterades i måndagens UNT, slog an tonen på vårupptakten på Stadsteaterns stora scen. Men snart tog skådespelaren Peter Bergared över den och tillsammans med blott en stol började han berätta och mima ett flertal roller ur sin kommande lunchteaterpremiär Prins Hatt under jorden. Föreställningen bygger på en saga men den har fått samma slags allålderstilltal som Peter Bergareds förra föreställning på Upsala stadsteater, Sagan om Perseus.

Galghumor och kärlek
Den lite udda pjäsen i vårens utbud, Skönheten i byn, utspelas inte alls i Uppsala men i en irländsk by. Den är heller inte riktigt nyskriven men nästan.
— 1996 hade Skönheten i byn urpremiär i Galway på Irland. Därifrån hämtades den snabbt till Royal Court i London där den fick alla priser som det gick att få och sedan var det dags för Broadway i New York. Där gick den ett år vilket är unikt för en pjäs som inte är musikal, berättar föreställningens regissör Johan Huldt.
Den handlar om några människor som liksom blivit kvar i en liten by vid sidan av allting. Hemmadottern Maureen spelas av Tytte Johnsson och hennes 70-åriga mamma av Bodil Mannheimer, som därmed återkommer till sin gamla arbetsplats. Nicholas Ohlsson och Rikard Södersten är också med. Regissören karaktäriserar pjäsen som både en thriller, en svart komedi med galghumor och en kärleksberättelse.

Hegnell spelar Beskow
Säsongens största premiär blir ett spektakel vid namn DASS, vilket sjukhusledningen vid Akademiska sjukhuset vid det här laget fått klart för sig är en förkortning för Det Akademiska SjukhusSpektaklet.
— De läste en notis i UNT om att jag skulle göra en pjäs om Ackis som hette DASS och då blev jag bjuden av dem på lunch, berättar upphovsmannen Staffan Westerberg och plirar lite illmarigt.
Men han kunde lugna sjukhusledningen med att pjäsen inte skulle handla om någon toalett som skulle symbolisera stadens sjukhus. Det visade sig också att Staffan Westerberg och sjukhusdirektören Erik Hemmingsson hade flera likheter. Bland annat har gått i samma skola en gång i tiden.
— Jag är inte mannen att kritisera Akademiska sjukhuset, detta livets hus, men jag är mannen att berätta om allas våra tillkortakommanden i livet, säger Staffan Westerberg.
— Nästan allt jag gör handlar om att jag brottas med tanken på döden, för att jag vill så gärna leva. Att leka teater och brinna för den är det bästa jag vet.
I rollerna i DASS finns bland andra Gerd Hegnell ( som bland annat enligt Staffan Westerberg ska spela "en skitfull Elsa Beskow"), Vanna Rosenberg, Per Sandberg, Anita Dahl - som även hon återkommer till sin förra arbetsplats och många fler, samt kör och orkester.
De två återstående beställningsskrivna enaktarna om Uppsala hör till också vårens utbud. Malin Axelsson har skrivit Blod på någons händer, en sorts absurd skräckthriller med musik. I det smakprov som visades på tisdagen ingick bland andra ett sjungande lik, gestaltad av Maria Antoniou. Viveca Dahlén spelar här en kommunpolitiker, Sara Lindh hennes dotter och Robin Keller spelar dotterns pojkvän som är journalist.
Regissör för Blod på någons händer är Peter Schildt. Han var en gång i tiden regiassistent till Ingmar Bergman under inspelningen av Fanny och Alexander. Den sista pjäsen i serien 4 X Uppsala, De frusna på torget (1982), handlar om 14 januari 1982 när Peter Schildt får vikariera för Bergman, då denne är sjuk. Men Lucas Svenssons pjäs handlar inte om någon av regissörerna utan om fyra statister på filminspelningen.
— Det handlar om fyra människor i skuggan av stor konst och stora konstnärer. De är på något sätt statister i sina egna liv, men brottas med de stora frågorna om liv och död likafullt, säger föreställningens regissör Tobias Theorell.
Det blir också tre nypremiärer i vår. Anna Carlsson spelar själv i sin dramatisering av Kerstin Thorvalls roman Det mest förbjudna,vilken alltså återkommer, liksom de båda vetenskapsteaterföreställningarna Penninggaloppen och Cellsamma historier. Alla tre ges som lunchteater.

Vårens premiärer på Stadsteatern
28/1 Tott, Trean
4/2 Blod på någons händer, Lilla scenen
11/2 DASS, Det akademiska sjukhusspektaklet, Stora scenen
1/3 Prins Hatt under jorden, Teaterhörnan
4/3 Skönheten i Byn, Ettan
2/4 De frusna på torget, Lilla scenen

Nypremiärer
26/1 Det mest förbjudna, Teaterhörnan
5/2 Penninggaloppen, Teaterhörnan
11/3 Cellsamma historier, Teaterhörnan

Gästspel
22/3 Cullbergbaletten, Stora scenen
3/5 Fragrant med SU-EN Butoh Company, Lilla scenen
26/5 Danshögskolan, Stora scenen