Nyårsrevy som ger mersmak

Niklas Högefjord och Mats Tielman-Lindberg är duktiga komiker med en uttrycksfull plastik och en osviklig känsla för att leverera i rätt ögonblick. Björn G Stenberg såg rolig nyårsrevy där man möjligen kan önska sig mer bitande satir.

Revyensemblen AMOK med Niklas Högefjord och Mats Tielman-Lindberg i spetsen levererar även i år en strålande nyårsrevy på Reginateatern.

Revyensemblen AMOK med Niklas Högefjord och Mats Tielman-Lindberg i spetsen levererar även i år en strålande nyårsrevy på Reginateatern.

Foto: Hans E Ericson/Arkiv

Teater & musikal2008-01-02 11:23
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Två gånger i rad är en tradition. Glädjande nog verkar Uppsala nu ha fått i gång en vana med nyårsrevy. Duon AMOK kommenterar och sjunger om smått och stort för andra året i rad och det är bara att hoppas att de orkar fortsätta. Eftersom ensemblen till och med blivit utökad sedan förra gången finns det hopp.
Det märks direkt att Niklas Högefjord och Mats Tielman-Lindberg är lika härdade som erfarna. Det vilar inget av premiärnerver över nyårsaftonens föreställning och det är ett rappt och precist tempo rätt igenom. Båda är duktiga komiker med en uttrycksfull plastik och en osviklig känsla för att leverera i rätt ögonblick. De verkar också trivas mycket bra i varandras sällskap, en trivsel som de enkelt förmedlar till den utsålda salongen.

På scenen fanns förutom duon en fyra personer stark orkester och ett par bildskärmar där filmade inslag visades. Parodi på reklamfilm är alltid tacksamt och här gjordes det riktigt snyggt.
Lokalrevy är en precis konst, en art som lätt kan låsa upp utövarna. Här hålls formen i en lagom hård mall där lokala företeelser varvas med det som "bara" är roligt. Bland det lokala var det mest byggeländet på Kungsgatan och landshövding Anders Björck som fick bidra. AMOK-favoriten Benke Larsson, Sirius assisterande assistenttränare, är alltid lika populär.
Annars finns det förstås mängder med företeelser i tiden som får sina slängar. Internet i allmänhet och Facebook i synnerhet förtjänar allt de kan få av påhopp.

Mest oväntat och bäst var de många musikinslagen. Mats som Plira, pastisch på en känd rockare, hade varit bra även om det varit allvar, både text och musik satt som en smäck. Där finns kanske en alternativ karriär när revyerna är över. Niklas som rockande 98-åring i en version av Nirvanas Smells like teen spirit var också en av höjdpunkterna. The Arks schlagerbidrag blir förstås en härlig En orolig sort på svenska.
Mats har också skapat en figur som lär komma igen även i kommande revyer, rapparen Epsilon D, som stilsäkert inledde det hela.

Ett fynd är Anna Haglund som förutom att spela piano, fiol och dragspel i orkestern framförde flera sånger med förtjänstfull närvaro. Hon lär låta tala om sig även i fortsättningen. Skulle man önska sig något ytterligare så är det möjligen än fler kvinnor på scenen och fler texter med mer bitande satir. Det kan bli lite snällt som helhet.
Men roligt är det och bra framfört. Det räcker utan vidare en bra bit in på det nya året det också. Roligt att vi har så mycket av lokal talang i staden, även om en av upphovsmännen talar värmländska.

Föreställningar ges 3-5 januari och 9-11 januari.
En (till) vahettere nyårsrevy
AMOK. Reginateatern, Uppsala
Mats Tielman-Lindberg & Niklas Högefjord. Musiker: Anna Haglund, Kalle Jansson, Michael Näslund & Nils Hübinette.