Ny teaterledare vill nå ungdomar

Dritëro Kasapi ledare för teaterverksamheten på Gottsunda Teater sedan årsskiftet. Han vill göra tetare som inte bara är angelägen för Gottsundas unga utan också för unga i hela Sverige.

Teater & musikal2005-03-15 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Lju­set fal­ler blod­rött över en grå lek­plats om­gi­ven av kom­pakt mil­jon­pro­grams­be­tong. En lek­stu­ga med slag­si­da, en sand­lå­da med sand så hård att den omöj­ligen
går att grä­va i. I bak­grun­den fal­ler lju­set blod­rött me­dan Meliz Karlges scen­en­tré tas om och om igen för att koordineras med ljud och ljus­sätt­ning. Om en knapp vec­ka är det pre­miär för Svennebygränd på Gott­sunda Te­a­ter och enligt re­gis­sö­ren Dritëro Kasapi ligger en­semb­len bra till tids­mäs­sigt. Kvar är alla de små­sa­ker som tar lång tid att få per­fek­ta.

Vill nå ungdomarna
Sedan års­skif­tet är Dritëro Kasapi ny konst­när­lig le­da­re för te­a­ter­verk­sam­he­ten på Gott­sun­da Te­a­ter, som nu by­ter namn till Gott­sun­da Dans & Te­a­ter, GDT. Hans mål som konst­när­lig le­da­re i Gott­sun­da är att skapa en te­a­ter­verk­sam­het som håller hög konst­när­lig nivå och sam­ti­digt är re­le­vant för ung­do­mar­na i Gott­sun­da.
— För att vi ska kunna göra det behöver vi till­gång till en annan slags dra­ma­tik, och den dra­ma­ti­ken finns inte i dag. Jag vill verk­ligen inte bara om­ar­be­ta brit­tis­ka eller klas­sis­ka pjä­ser. Någon gång måste någon bör­ja skri­va om den nya verk­lig­het vi ser om­kring oss.
Där­för ligger te­a­tern nu i start­gro­par­na för ett pro­jekt med ti­teln Nya pjä­ser — nya värl­dar där dra­ma­tik ska ska­pas i sam­ar­be­te med för­fat­ta­re som har förs­ta­hands­er­fa­ren­het av un­gas liv i för­or­ter lik­nan­de Gott­sun­da och med li­ka­sin­nade tea­trar. Pro­jek­tet har fått pengar från Stif­tel­sen fram­ti­dens kul­tur och ska pre­sent­e­ras vid mäs­san Tune in i Gö­te­borg i ok­to­ber.

Hoppas på turné
— Något som också är oer­hört vik­tigt är att våra fö­re­ställ­ning­ar inte bara vi­sas i Gott­sun­da. Fler måste komma till oss och vi måste kunna spela på andra plat­ser i lan­det för att inte bara be­kräf­ta Gott­sun­das get­to­stäm­pel. Det är min dröm och det blir inte av i mor­gon eller i över­mor­gon. Det tar tid att ut­veck­la en tur­né­verk­sam­het och att få fram nya pjä­ser som är bra. Men någon måste bör­ja och Gott­sun­da Te­a­ter vill göra det.
Dritëro Kasapi är född i Ma­ke­do­ni­en där han grun­dat Barn­te­a­ter­cent­rum som an­vän­der te­a­ter för att över­bryg­ga so­cia­la och et­nis­ka mot­sätt­ning­ar. 1998 var han gäst­re­gis­sör under Kul­tur­hu­vud­stads­å­ret, kär­le­ken fick honom att bli kvar i Sve­ri­ge och sedan dess har han ar­be­tat som re­gis­sör i Sve­ri­ge, bland annat med ett par upp­sätt­ning­ar på Up­sa­la stads­te­a­ter.

Som hemma
— Det jag gjorde i Ma­ke­do­ni­en kan jag fort­sät­ta med här i Gott­sun­da. Gott­sun­da med sina många kul­tu­rer känns som hem­ma för mig, hela Ma­ke­do­ni­en ser ut så. Sam­ti­digt har jag mycket att lära mig, vil­ka män­ni­skor­na här är och vad de vill, säger han.