Naturen Àr den starkaste kraften

Folkoperans har gjort en suggestiv uppsÀttning av PÀrlfiskarna, men svagheterna Àr helheten och dramaturgin skriver Jan Kask, efter onsdagens premiÀr i Stockholm.

Elin Rombo gör som Leila, föremÄlet för huvudpersonernas kÀrlek och den gudinna som tros kunna rÀdda det utsatta folket, en stark insats i sitt vokalt krÀvande parti.

Elin Rombo gör som Leila, föremÄlet för huvudpersonernas kÀrlek och den gudinna som tros kunna rÀdda det utsatta folket, en stark insats i sitt vokalt krÀvande parti.

Foto: Mats BĂ€cker

Teater & musikal2009-09-17 13:04
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Med PÀrlfiskarna gör Folkoperans nya chef och konstnÀrliga ledare Mira Bartov sitt första regiuppdrag sedan hon tilltrÀdet förra Äret.

Den hör till de operor som Àr mera kÀnda pÄ papperet Àn som klingande iscensÀttning. Bortsett frÄn en duett som gjordes vÀrldsberömd av Jussi Björling och Robert Merrill och en krÀvande tenoraria har operan först pÄ senare Är upplevt en mindre renÀssans Ätminstone pÄ kontinenten.

PÀrlfiskarna skrevs av en blott tjugofyraÄrig Georges Bizet tolv Är före lyckokastet Carmen och visar obestridligen övertygande prov pÄ tonsÀttarens intagande melodiska begÄvning, sinne för djÀrva harmoniska effekter och för en stark om Àn ojÀmnt fördelad dramatisk förtÀtning.

SjÀlva handlingen, lösligt hopfogad redan frÄn början, övertygar knappast en modern publik. Det Àr ocksÄ helheten och dramaturgin som framstÄr som svagheter Àven nÀr Folkoperan med en vÀlvillig tolkning och en suggestiv uppsÀttning söker knyta den romantiska sagan till sÄvÀl tidlösa mÀnskliga frÄgor som aktuell nutidsproblematik: mÀnniskans eviga och utopiska strÀvan efter lycka och mening likavÀl som utsattheten inför naturen och inte minst miljöförstöringen.

Operan Àr genomsyrad av snart sagt varje mÀnsklig yttring frÄn ömsintaste kÀrlek via svartsjuka, hat, vrede, vÀnskap, svek, hÀmnd och tyranniskt vÄld till sjÀlvuppoffrande empati och sjÀlvvald död. MÄnga av kÀnslorna skildras dessutom retroaktivt som minnesbilder vilket distanserar ÄskÄdaren frÄn den faktiska handlingen, ett dramaturgiskt tveksamt grepp som dÀrtill nÄgra gÄnger övertydligt understryks av regin. DÀremot tonas med rÀtta inslaget av den exotism som var pÄ modet under Bizets levnad ned - PÀrlfiskarna avsÄgs ursprungligen utspelas pÄ Ceylon.

FrĂ„n början tycks vi hamna i ett ödelagt ruinlandskap, i ett samhĂ€lle prĂ€glat av dekadens och diktatur. Bland all brĂ„te som dominerar scenen - man kan tĂ€nka sig se följderna av ett destruktivt konsumtionssamhĂ€lle, av ett krig eller annan miljökatastrof - tycks den desperata lĂ€ngtan efter lycka och mening vara vad som hĂ„ller samman samhĂ€llet och som möjliggör en tyrannisk, ideologiskt motiverad maktutövning dĂ€r myten om de lyckobringande pĂ€rlorna utgör sjĂ€lva utopin. ÄndĂ„ Ă€r naturen den starkare kraften, de omgivande elementen gör mĂ€nniskan till vidskepliga marionetter och som alltid Ă€r det huvudpersonernas starka egna kĂ€nslor som styr den egentliga handlingen. Till sist tycks dock en brytning vara möjlig: kanske kan vi se konturerna av en ny civilisation.

Att gestalta allt detta Àr dock ingen lÀtt uppgift varken för regissör eller agerande. Frestelsen att lÀsa in för mycket i Bizets förföriskt vackra musik Àr stor.
Den vÀlspelande orkestern, denna gÄng ordentligt gömd bland scenens raffinerade konstruktioner, leds med sÀker hand i Anders Högstedts orkesterbearbetning av Andreas Lönnqvist som vÀl doserar den ibland ovÀntat brutala musikaliska dramatiken men ocksÄ tar fram partiturets lyriska skönhet. AnmÀrkningsvÀrt suggestivt samspelar dÀrtill Ronny Anderssons ljussÀttning med musiken.

Elin Rombo gör som Leila, föremÄlet för huvudpersonernas kÀrlek och den gudinna som tros kunna rÀdda det utsatta folket, i sitt vokalt krÀvande parti en stark insats. SÀkre Carl Unander-Scharin övertygar som den kÀrleksfulle Nadir med sin slanka tenor, om Àn nÄgot pressad i den pianissimostinna romansen: hans slÀntrande i den stÀndiga överrocken blir dock till sist en smula prövande. Den utagerande Jeremy Carpenter som rivalen Zurga har stark scennÀrvaro och virila röstliga resurser i paritet med rollfiguren medan Daniel Frank som den beslöjade prÀstinnan Leilas följeslagare har en betydligt mindre tacksam uppgift. FramhÀvas bör inte minst Folkoperans kör som i operan har en stor och viktig uppgift, vÀl genomförd.
Opera
Folkoperan
PĂ€rlfiskarna.

Opera i tre akter av Georges Bizet.
Libretto av EugÚne Cormon och Michel Carré.
Svensk översÀttning och regi: Mira Bartov. Scenografi: Gunnar Ekman.
Kostym: Kajsa Larsson.
Ljus: Ronny Andersson.
Medverkande: Elin Rombo (Leila), Carl Unander-Scharin (Nadir), Jeremy Carpenter (Zurga), Daniel Frank (Nourabad) med flera. Folkoperans kör och orkester, dirigent Andreas Lönnqvist.