Nattlig uppgörelse i sovrummet

Många kan känna igen i den äktenskapliga krisen i Nattpromenad, men pjäsen rymmer hemligheter som inte helt tas till vara i uppsättningen, tycker Gunnar Carlsson.

Carl-Johan Öström och Cicilia Sedvall i Teater Västmanlands uppsättning av Nattpromenad.

Carl-Johan Öström och Cicilia Sedvall i Teater Västmanlands uppsättning av Nattpromenad.

Foto: Svante Remhagen

Teater & musikal2008-04-11 12:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I Jonas Karlssons debutpjäs Nattpromenad befinner vi oss i ett sovrum hela tiden. Hon vaknar upp från en mardröm och ser mannen stå på hallgolvet med packad väska redo att ge sig i väg. För gott? För en promenad? Eller för att posta ett brev, som han påstår.
När pjäsen slutar lyder repliken:
- Ingenting har ju hänt.
Ja, båda är kvar i sovrummet och frågan är om något egentligen har hänt. Vad är sant? Vad vet vi? Allt kunde lika gärna vara en dröm.

Vad vi har fått uppleva är en nattlig uppgörelse mellan två småbarnsföräldrar, båda framgångsrika i sitt yrkesliv, hon personalchef och han chef på en tidningsredaktion, men som definitivt har en kris i sin relation.
Det låter inte så originellt med denna äktenskapskris, vi har sett den gestaltas otaliga gånger, men många kan förmodligen känna igen i situationen. Pjäsen avhandlar frihetslängtan, drömmar som inte förverkligas, otrohet, sanning kontra lögn och det omöjliga valet mellan att stanna eller bryta upp ur förhållandet.

Mannen känner sig instängd och uttrycker en frihetslängtan, hon känner sig inte sedd och är trött för att stå för tryggheten i förhållandet. Han är till att börja med sluten och hon driver på i uppgörelsen. Men när han öppnar sig och gör bekännelser har hon svårt att möta dem. Erkännanden om otrohet vävs samman med fantasier som tas tillbaka tills vi som åskådare varken vet ut eller in. Det blir stundtals en katt-och-råtta-lek.
Den som vill han höra ekon av både Strindberg och Pinter.
Cicilia Sedvall känns trovärdig inledningen i sin roll, medan det tar lite tid innan Carl-Johan Öström får mig på kroken.

Jonas Karlssons text rymmer både förutsägbara repliker men också håligheter där hemligheter förblir i mörkret. Pjäsen kan framföras naturalistiskt som det äktenskapsgräl som Teater Västmanland valt, men den erbjuder också andra möjligheter till tolkning.
Det finns också en besk humor i pjäsen som det dröjer rätt länge innan den sipprar igenom i den här uppsättningen. Men nog var det ganska kul med småbarnsföräldrarna som tog var sin prilla efter kärleksakten.
TEATER
Nattpromenad av Jonas Karlsson
Regi: Tomas Tjerneld
I rollerna: Cicilia Sedvall och Carl-Johan Öström.
Gästspel av Teater Västmanland
Reginateatern, Uppsala, torsdag.