Moral och mod under luppen

Simon Löfroth har sett två ungdomspjäser på Regina. Tematikens debattväckarpotential imponerar.

Ellen Norlund spelar en fredsaktivist som praktiserar civil olydnad.

Ellen Norlund spelar en fredsaktivist som praktiserar civil olydnad.

Foto: Martin Skoog

Teater & musikal2011-03-03 08:11
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Orionteatern i samarbete med Fredsmuseum gästar Reginateatern med två uppsättningar som spelas i följd. Genomgående tema är moral, den fria viljan och modet att stå upp för någonting man tror på. För regi och manus står Orionteaterns konstnärliga ledare Stina Oscarson.

Pjäserna är skrivna för en ung publik och har spelats främst för gymnasie- och högstadieklasser. Anledningen till att det bör nämnas är att första stycket, Från utanförskap till entreprenör, är ett slags metateater som egentligen inte ska uppföras på en traditionell teater. Den är nämligen iscensatt som en föreläsning, scenografin är konferenssteril, komplett med Loka citron, Powerpointpresentation och avslutande diskussion. Skolungdomarna har inte fått veta att det var en pjäs förrän efteråt. Överraskningsmomentet försvinner således på teatern, även om gestaltningen är högst trovärdig.

Henrik Berggrens nyliberala förortsstreber Patrik och Ellen Norlunds kategoriska fredsaktivist från Lidingö, Ellinor, får i tur och ordning skildra sina levnadshistorier på scenen. Den dramatiska höjdpunkten nås när de börjar ifrågasätta varandras moraliska ståndpunkter efter att ”föreläsningarna” är över. Där blir karaktärerna mer mänskliga och mindre instrumentellt ensidiga.
Efteråt spelas Hammarskjölds sista resa. Det är berättande teater om den legendariske generalsekreteraren, ett hjälteporträtt som tyvärr inte hinner nyanseras fullt ut. Som kontrast till den första pjäsen passar den emellertid utmärkt, båda tematiskt och formmässigt.

TEATER
Från utanförskap till entreprenör på 80 min

Hammarskjölds sista resa
Reginateatern, Uppsala

Bäst: Skådespelarna
Sämst: Illusionsbrottet