"Mardrömsspel" har urpremiär

På fredag kväll är det dags för den tredje urpremiären i Upsala stadsteaters beställningsserie 4 X Uppsala. Malin Axelsson har skrivit Blod på någons händer, en pjäs som hon själv kallar för mardrömsspel.

Teater & musikal2005-02-03 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Pjäsen handlar om en flicka, hennes mamma som är kommunpolitiker i Uppsala och hennes pojkvän som är journalist. En helt vanlig morgon hittar mor och dotter ett lik nedgrävt på tomten. Fyndet får tragiska konsekvenser.
— Jag ville skriva ett mardrömsspel om en riktigt dålig förebild. Flickan i pjäsen lämnar över allt beslutsfattande och allt definierande av vad och vem hon är till andra människor, berättar Malin Axelsson över en tallrik lunchpasta på ett Söderfik.
— Politiker och journalister har bland annat makten över att beskriva sin omvärld och flickan har oturen att de två personer som står henne närmast är just sådana.

Samma regissör som popcorn
Flickan spelas av Sara Lindh, som tidigare bland annat jobbat på Teater Galeasen. Hennes mamma spelas av Viveca Dahlén och pojkvännen av Robin Keller. Maria Antoniou gestaltar liket.
Peter Schildt regisserar. Han har tidigare satt upp samhällssatiren Popcorn på Upsala stadsteater, men också regisserat tv-serierna Ebba och Didrik, samt Glappet för SVT.
— Jag har varit med på en del repetitioner och har sedan kunnat diskutera dem med Peter. Han är väldigt öppen för vad jag tycker och det är bra. Jag blir alltmer fixerad vid att det som kan ses på scenen ska komma så nära min vision av texten som möjligt, säger Malin Axelsson.
Pjäsen är inte realistisk. Motivet är hämtat från thrillergenren, men handlingen är inte trogen dess dramatiska struktur. Malin Axelsson beskriver pjäsen som både tragisk och rolig eftersom den är så skruvad. Till exempel har liket repliker — eller snarare sånger. Pjäsen är praktiskt taget byggd runt sånger som Klas Widén skrivit musik till.
— Jag tycker om att beskriva dramatik i termer av musik, med ord som rytm och klanger. Jag lyssnar gärna till hur skådespelarna använder sina röster, säger Malin Axelsson.

Ville skapa mardrömskänsla
Hon har också eftersträvat att återskapa känslan av en mardröm.
— Det var ganska snårigt att få till den där skräckfyllda och skenbara logiken man kan ha när man drömmer mardrömmar. Jag har bearbetat texten lite extra, som exempelvis i en scen från kommunstyrelsens sammanträde, där en skådespelerska talar "politiska", ett begrepp min lillasyster kommit på, säger Malin.
Researcharbetet inför pjässkrivandet har bland annat innefattat studiebesök på kommunfullmäktiges sammanträde i Uppsala — och mejlkontakt med lokala mäklare om i vilket villaområde det hela kan tänkas utspelas.
— Uppdraget var att skriva en pjäs som är kortare än en timme och som utspelas i Uppsala, men jag tror att Blod på någons händer kan utspelas i vilken stad som helst.