Många skratt på Reginateatern
Det är tur att Teater Kalas ifrågasätter tryggheten på Reginateatern, skriver Viktoria Hårdstedt, som sett stycket Sex söker ett skratt.
Foto: Nina Leijonhufvud
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är i motsättningarna mellan generationerna som showen i huvudsak rör sig, men frågan är om klyftorna mellan generationerna är så djupa att skämten är befogade. När de inte helt uråldriga Mats Tielman-Lindberg och Niklas Högefjord skojar om att de "smurfar på internet" är det såklart en kul ordvits, men i dag går ju farmor på internetkurs och inbjudan till söndagssteken kommer via sms.
Showen heter Sex söker ett skratt och att hitta ett skratt är ingen svår uppgift för den här gruppen. Det beror till stor del på att de har sin egen publik i Uppsala.
Många av sketcherna bygger på att publiken har en familjär relation till framför allt Kessel och Fiske. Säkert tre skämt handlade om Paul Kessels runda medelåldersmage. Det startade också en spontan allsång mitt i showen. Publiken gav direkt gensvar på retoriska frågor och lattjade med hela vägen.
Nerven stod Maj Pettersson och Ellen Fiske för. De räddade föreställningen från att bli alltför pålitlig. På ett konkret plan var en metanivå inskriven i dialogen då de ifrågasätter pappa Fiskes manus.
När Maj Pettersson och Ellen Fiske föreställer de elaka sjuksystrarna och de kalla och übertrendiga modeskaparna X och Y lyfter showen från det bekväma skämtandet med roliga dialekter och fyndiga ordvitsar.
Genom Maj Petterssons och Ellen Fiskes blick och närvaro blir showen lite mer raffinerad. Att de skapar en subtil distans till vad vi egentligen skrattar åt är kvällens kanske största behållning.
SHOW
Sex söker ett skratt av och med Kesselofski & Fiske, Amok, Teater Kalas
Reginateatern, Uppsala, fredag
Sex söker ett skratt av och med Kesselofski & Fiske, Amok, Teater Kalas
Reginateatern, Uppsala, fredag