Magnus Lundblad berättar med mim som verktyg

I dag, lördag, gästspelar Teater Pero på Den Lilla teatern i Uppsala med föreställningen Nils-Otto räddar världen. Det är en berättarföreställning med Magnus Lundblad i alla rollerna, en teaterman med rötterna i Uppsala.

Teater & musikal2004-10-09 00:02
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Föreställningens regissör, Peter Engqvist, brukade berätta Nils-Ottohistorier för sina barn när de var små. Nu har en av dem blivit till en teaterföreställning, där regissören och skådespelaren Magnus Lundblad hjälpts åt med dramatiseringsjobbet.
Pjäsen handlar om Nils-Otto, som vid tre års ålder inte bara står i begrepp att erövra världen, utan också att rädda densamma. Han börjar med elefanterna som ska räddas från tjuvjägare långt nere i mörkaste Afrika. Det är en berättelse om mod.
— Tre år är en fantastisk ålder då allt är möjligt och man har en enorm tro på sig själv, säger Magnus Lundblad.
— Pjäsen är jättespännande! Musiken av Sten Sandell har en viktig roll också. Den är häftig och innehåller bland annat rytmer, trummor och trumpet.

Många ingredienser
Föreställningen är producerad vid Magnus Lundblads hemmascen Teater Pero, som ligger vid Sveavägen i Stockholm. Det är en teater som utvecklat en egen spelstil genom åren där mim, dans och musik, varvat med talteater tillhör skådespelarnas arbetsverktyg.
Teater Pero låter sig sällan begränsas av konventioner vare sig det gäller att spela för barn eller vuxna och gruppen har fått flera pris för sina uppsättningar.

Direktkontakten viktig
För några år sedan iscensatte den delar av Gamla testamentet och gjorde faktiskt samma version både som barn och vuxenföreställning. Det enda som skilde föreställningarna åt var titlarna, Innan Gud visste ordet av, respektive Gud — den oklippta versionen.
— Jag trivs väldigt bra med vår form, att blanda mim och talteater. Det är roligt att kliva i och ur roller och att ha ett direkt tilltal till publiken, säger Magnus Lundblad.
— I synnerhet när det gäller barn som är så omgärdade av tv och dataspel så känns det väldigt viktigt med en direktkontakt från teaterscenen. När jag har spelat Nils-Otto har flera barn kommit fram för att fråga saker och så efter föreställningen. Det är som om man gör en samhällsinsats!
Så att arbeta med film eller tv har inte haft någon lockelse för Magnus Lundblad. Bara en gång har han filmat när han var med i Suzanne Ostens Tala — det är så mörkt i en liten roll som skinhead. Men desto mer teater har det ju blivit.

Skönt att komma till Uppsala
Redan som gymnasieelev i Uppsala var han med i Katarinas Ehnmarks krönikespel och i flera andra amatörteatersammanhang.
Som slutproduktion under sin högskoleutbildning till mimare gjorde han Ett drömspel med Roger Westberg och Peter Engqvist från Teater Pero som regissörer. Föreställningen gavs på Dansens hus. Efter det fick Magnus Lundblad jobb på Teater Pero.
En av Teater Peros mer seglivade föreställningar, Den höjd­rädda örnen Örjan, har han spelat cirka 300 gånger och den ska nu visas i Calcutta i december, dit Teater Pero inbjudits att hålla seminarium. I dagarna har Magnus Lundblad haft premiär för ännu en barnföreställning, Mannen, damen och något i magen, som han spelar i tillsammans med Baura Magnúsdóttir.
— Det är dock alltid skönt att komma tillbaka till den gamla hemstaden Uppsala, tycker han.