Lysande pjäs om feminism

Caryl Churchills Top girls på Stockholms stadsteater är en lysande pjäs om feminism, klass och solidaritet, skriver Maria Nyström

Katarina Ewerlöf i Top Girls.

Katarina Ewerlöf i Top Girls.

Foto: Petra Hallberg

Teater & musikal2012-08-18 16:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För några år sedan rasade en debatt om de få kvinnliga rollerna, och inte minst huvudrollerna, som fanns att tillgå på de svenska scenerna. En orsak, förutom frågan om maktstrukturer, har varit att pjäserna i huvudsak skrivits av och för män. I takt med allt fler nya unga kvinnliga dramatiker blir dock könsfördelningen på scenerna allt bättre ­– även om vi ännu är långt ifrån en jämlik teaterscen.

Med det i åtanke är det extra roligt att man på Stockholms stadsteater i höst valt att sätta upp Caryl Churchills feministiska pjäs Top girls, där samtliga sexton roller spelas av kvinnor. En pjäs som sorgligt nog fortfarande är aktuell även om det är trettio år sedan den hade premiär. Pjäsen handlar om kvinnans situation och om hur den sett ut i samhället genom tiderna med möjlighet att förverkliga sig själv, kombinera barn och arbete och att ha samma förutsättningar som mannen.

Till det överdådiga middagsbordet, som tronar mitt på det kala scengolvet, har såväl verkliga som fiktiva, kvinnogestalter från historien inbjudits. Tillsammans firar de Marlene – spelad av en alltid lika enastående Katarina Ewerlöf – och hennes nya chefsposition för rekryteringsföretaget Top girls. Fram stiger en bild av om än trotsiga men ack så förtryckta kvinnor, tyglade av patriarkatet och sin tids konventioner. Men också av ett ogint systerskap.

Dessvärre blir dessa monologer rätt statiska även om de skapar en fond till det som komma skall. Det riktiga dramat, som skickligt mejslats fram av regissören Olof Hansson. Den om den smarta landsortsflickan som fullbordat sin klassresa i 80-talets London. En resa som haft sitt pris, vilket blir tydligt i mötet med Marlenes motpol, systern Joyce, spelad av pjäsens andra trumfkort Kajsa Ernst. Hon som valt bort karriär, blivit kvar på hemorten och istället tagit hand om de sina.

Här fullkomligt exploderar dramat och komplicerar bilden av de olika kvinnorollerna. Häri ligger dramats själva nerv och kärna – väl förvaltad av Ernst och Ewerlöfs eldfängda och fantastiska spel som fullkomligt bränner sig genom huden.

Fakta

Top girls

Stockholms stadsteater

av Caryl Churchill

Regi: Olof Hansson

Översättning: Sun Axelsson, Stig Björkman

Scenografi: Sven Haraldsson

Kostym: Elin Hallberg

Medverkande: Katarina Ewerlöf, Kajsa Ernst, Rakel Wärmländer, Lilian Johansson, Louise Peterhoff, Sofi Helleday, Sara Jangfeldt.