Många skulle nog säga att Kristian Hallbergs välskrivna ”Variation”, som hade premiär på Teater Galeasen i fredags, handlar om moral. Eller snarare om dubbelmoral.
Men det jag ser på den avskalat svartvita scenen, i Simon Reithners utmärkta gestaltning, är en osäker och allt mer desperat klassresenär som lärt sig de rätta termerna och åsikterna utantill – men utan att få dem att bottna i sig själv. För längst där inne i vegetarianen och den mycket engagerade antirasisten, som pappan kallar sig, sitter de djupt rotade fördomarna och dväljs – redo att hoppa ur hans mun när han minst anar. Dessvärre utan att han själv förstår det frö som han sår i sonen när han ger al-Qaida skulden för att ha släppt en bomb.
Det i sin tur gör att den sexåriga sonen, välspelad av Malin Persson, briserar på dagiset, där kompisen Rashid hålls ansvarig för det inträffade.
Så är kalabaliken i full gång. Men inte för ett ögonblick med ett uns av självrannsakan. Anklagelserna haglar. Den obildade farmorn, dagispersonalen (fint gestaltad av Moa Silén) – ja en hel värld hålls ansvarig för det faktum att fadern närt en, som han kallar, rasist vid sin barm.
Även om slutet blir en aning sensmoraliskt så lyckas regissören Tobias Hagström Ståhl, i denna brechtianska iscensättning, få mig att sympatisera med samtliga parter. Också den besserwisseriga men ack så vilsna fadern. Det är skickligt.