Lysande artist i Dansens hus
The International Movimentos Dance Awards utsåg i mars år 2004 den finske dansaren och koreografen Tero Saarinen till världens bäste manlige dansare. Saarinen är född 1964 och utbildade sig vid finska nationaloperan, där han blev en uppskattad solist. Trots framgången lämnade han Finland för vidare studier av traditionell dans och buto i Kathmandu och Tokyo. Han är numera en efterfrågad koreograf i hela Europa. År 1996 bildade han sitt eget kompani. Under två kvällar har han besökt Dansens hus för en soloafton.Distinkt rörelsespråkFörsta solot Man in a room koreograferade Carolyn Carlson för Saarinen inför Venedigbiennalen 2000. Carolyn Carlson har tidigare varit konstnärlig ledare för Cullbergbaletten och är nu Venedigbiennalens konstnärliga ledare för dans. Redan i öppningsscenen visar Saarinen sitt suveräna, distinkta och väl kontrollerade rörelsespråk. Han föreställer en konstnär ensam i sin ateljé. Rekvisitan är ett ritbord med kritor och hopvikta klädesplagg. Kvick som en apa rör han sig i små cirklar och hopp. Ibland tar han ett språng upp på ritbordet. Ett efter ett vecklar han ut klädesplaggen, som är vida byxor i olika färger. Några passar men mest slänger han dem på golvet.Med kritorna i olika färger ritar han på sin bara överkropp, som till slut blir ett brokigt konstverk. Solot är ett lågmält humoristikt stycke, uttryckt genom Saarinens lekfulla rörelser och ironiska mimik. Dansen ledsagas av den finska cellokvartetten Apocalyptica kombinerad med musik av Gavin Bryar. Texten som varvas med musiken är inspirerad av konstnären Mark Rothko.Kvällens andra solo Hunt har Saarinen själv koreograferat till Våroffer av Stravinskij. Solot hade premiär under Venedigbiennalen 2002. Saarinens möte med bildkonsten skedde redan under skoltiden och intresset har bestått. Me-dan han i det första solot målade på sig själv, lämnar han i Våroffer över det konstnärliga till Marita Liulia, som sysslar med multimediaverk. Under dansen projiceras bilder direkt på dansarens kropp med hjälp av ett specialkonstruerat dataprogram.Dålig informationLjussättningen signerad Mikki Kuntto och Eero Auvinen bidrar starkt till det enastående resultatet. Musiken till Våroffer är krävande och Saarinens expressiva rörelseschema går i närkamp med denna. Bålen rullar, armarna vinklas och sprången är höga. Likt en lampskärm av Jonas Bohlin sänks från taket en tygkjol över dansaren. Den vida kjolen tillsammans med de höga hoppen ger i det stroboskopiska ljuset en magisk effekt, som väl matchar den extatiska musiken. Tero Saarinen är en lysande artist. Hans besök i Stockholm borde ha föregåtts av mycket mer information. Många stolar gapade tomma vid andra kvällen i Dansens hus.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
|