Levande kulturkrock

Det sker något mycket speciellt i mötet mellan en ung, energifylld kvinna, vars ursprungsland inte ens finns på kartan, och svensk, något äldre, populärkultur, som här stavas Nils Poppe och Barbro Svensson. Revy kallar Nisti Sterk sin föreställning, som hon ger på Maxim, en anrik underhållningsteater i hjärtat av Östermalm.

Den svenska schlager och populärkulturen ses genom friska ögon.

Den svenska schlager och populärkulturen ses genom friska ögon.

Foto: Maria Ramström

Teater & musikal2007-03-23 00:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Mycket personligt redogör hon för sina möten med ett nytt land via schlagers och käcka beredskapsfarser.
Scenen påminner om en gammal dansbana, med kulörta lyktor och cirkustälttak. Nisti Sterk är klädd som en schlagerdrottning från sextiotalet och det är helt följdriktigt att det är Hans Marklund som regisserat denna föreställning, han som regisserat flera krogshower med just svenska schlagerdrottningar. Några av dessa Nisti Sterks förebilder finns med "på tv" i föreställningen, i en kul lågbudgetlösning på detta med gästartist.
Precis som i Nisti Sterks tidigare egna föreställningar handlar det om starka kvinnor, kravet att få vara den man är och humor baserad på vassa iakttagelser av "svenskhet", vad det nu är.

Det vi får se är att likheterna är större än skillnaderna. Även om Nisti Sterks Pippi Långstrump sjunger sitt ledmotiv på kurdiska är känslan av uppror och självständighet den samma som om hon sjungit på svenska. Nils Poppe omger sig med kärringar i hucklen i sina filmfarser och Nisti Sterk känner igen sin kurdiska barndoms landsbygd.
Hennes erfarenheter som stå-uppare får blomma i publikkontakten. Hon pratar direkt till utvalda i publiken och några av oss får berätta om våra barndoms drömmar och vad som sedan blev av dem. Några andra av oss dras upp på scenen för att dansa jenka... Somligt kan upplevas som lite besvärligt för en blyg svensk, men allt Nisti Sterk gör är med stor värme.
Musikertrion Hakan med vänner hanterar såväl orientaliska, mjukt smeksamma och vemodig a melodier som svensk dansbandsschlager.

Denna lilla revy, som Nisti Sterk säger sig göra reklam för på alla svenska enkronor, har dock inte samma tyngd som Zeynos värld som gästade Uppsala i höstas. För Sverige i tiden! är mer ojämn och inte riktigt alla nummer bär till poäng eller engagemang. Hennes sång är också av karaktären hellre än bra. Men det är välgörande att se på vårt kollektiva populärkulturarv med så fräscha och alerta ögon. Vem hade kunnat tro att den banala Carolahiten Främling kunde förmedla så starka känslor?
FÖR SVERIGE I TIDEN!
Nisti Sterk på Maximteatern i Stockholm
Regi Hans Marklund.
Av: Nisti Sterk.
Regi: Hans Marklund.
Medverkande: Nisti Sterk, Hakan med vänner.

Föreställningen spelas tre gånger till - 25, 26 och 27 mars.