Kvinnokroppen i fokus

Ack, vad vi kan späka våra kroppar i jakten på våra jag och i jakten på partner. Igenkänningsgraden hos publiken — och inte bara hos den kvinnliga delen av den — verkar stor när skådespelaren Anki Larsson från scenen talar om att denfrämsta plikten för duktiga flickor på femtiotalet är att hålla sig smala. Vi känner igen henne från tv-serien Saltön, men här är hon den amerikanska författaren och feministen Eve Enslers alter ego som har svårt att förlika sig med sin putande mage.Hon beger sig ut i "världen" med ett antal knallgula provhytter som fond i en fyndig scenografi. Från dessa kliver andra kvinnor ut, spelade av Kajsa Ernst, guldbaggebelönad för rollen i Masdjävlar, och Nisti Stêrk, prisbelönad ståuppkomiker ochhär lite nedtonad. (Man saknar hennes underbart roliga kurdiska tant.) De berättar om diverse former av kvinnlig självstympning och kroppsspäkning.Den mest drastiska är Nisti Stêrks blödande uppenbarelse som gjort nästan alla plastikoperationer som är möjliga, kanske mest för att tillfredsställa sin plastikkirurg, tillika älskare. Den mest smärtsamma är nog Kajsa Ernsts trebarnsmamma som krympt sinvagina med laser för att glädja sin man, men som fått kronisk smärta i belöning och absolut inte mer plats för sina egna behov.Föreställningens form är en sorts föreläsning i kombination med kabaréliknande nummer. Det är en form som regissören Rebecca Forsberg behärskar, vilket vi sett i de två vetenskapsteaterföreställningar på Upsala stadsteater som hon satt upp, Cellsamma historier och Penninggaloppen.Sång- och dansnumren, åtminstone i fredagskvällens föreställning, var dock inte helgjutna, stundtals lite slarvigt synkroniserade till och med.Föreställningens text tyngs också av lite för många amerikanska kulturreferenser. Detta trots att vi är på god väg åt samma håll även här med alla dokusåpor på tv och annan medial påverkan.Argumenten och berättelserna går lite på tomgång mot föreställningen slut. Eve Enslers tes är att kvinnlig kroppsfixering binder energi som borde användas i större sammanhang, som i politiken till exempel. Jodå, poängen är inte svår att fatta eller att ställa upp på. Ändå saknas en mer brännande gnista i föreställningen.

Nisti Sterk, Anki Larsson och Kajsa Ernst i Riksteaterns kabaré The Good Body.

Nisti Sterk, Anki Larsson och Kajsa Ernst i Riksteaterns kabaré The Good Body.

Foto: Leif R Jansson, Scanpix

Teater & musikal2006-03-26 12:09
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
The Good Body|Gästspel av Riksteatern på Reginateatern. Regi och koreografi Rebecca Forsberg.