Knasigt och melankoliskt

Hela scenen är fylld av nystan och maskor - Knitting peace är en knasig och lekfull teater med en samtidigt melankolisk ton, skriver Maria Nyström.

På bild: Alexander Weibel Weibel

På bild: Alexander Weibel Weibel

Foto: Mats Bäcker

Teater & musikal2013-04-04 08:25
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det där med cirkus och plågade djur har aldrig varit min grej (se recensionen av Hjälp sökes.). Men med Cirkus Cirkörs nycirkusföreställningar har det alltid varit något annat. Det de sysslar med kan i det närmaste liknas vid poesi, cirkuspoesi. Nu mer än någonsin med senaste föreställningen Knitting peace, en utvidgning och tillika utveckling av förra höstens Knitted piece, som hade premiär i Marseille i början av året och som nu är ute på turné.

Med utgångspunkt i den nya handarbetsflugan – en fluga som åtminstone aldrig lämnat landsbygden men som plötsligt tycks ha drabbat de södra storstadsregionerna – har teaterdirektören Tilde Björfors velat skapa en ny sorts föreställning. Ett slags crossover mellan handarbete och cirkuskonster som i det närmaste måste ses som en hyllning till det traditionellt kvinnliga handarbetet.

Förutom att hela scenen är fylld av nystan och maskor, nät och trådar, så förekommer också livestickning i föreställningen. Effektfullast är nog den gemensamma bur som artisterna virkar in sig själva i, eller den trapetsstege vars maskor remsas upp vartefter aktören rör sig allt högre upp.
Allt dessutom inramat av Samuel ”Loop Tok” Anderssons medryckande musik, som i mångt påminner om favoritband som Sigur Rós och Urga. Och som tillsammans med Fanny Senocqs och Stefan Karlströms vackra scenografi ofta slår an en melankolisk ton som ger associationer till det vi så alldagligt kallar livet.
Att dessutom ha en ”levande” musiker på scenen – eller snarare flera eftersom cirkusartisterna behärskar både sång och fiol – tillför närvaro och känsla som ett förinspelat band aldrig kan komma i närheten av. Det skapar också en extra dimension till själva cirkuskonsten.

Det är dock smäktande klassisk finsk tango som inleder föreställningen. Förmodligen som ett resultat av finskorna Ilona Jänttis och Aino Ihanainens medverkan, där den senare också står för den stickade scenografin, lika innovativ som knasig och lekfull. Något som också präglar denna fantastiska och mycket gränsupplösande föreställning.
Så boka av bröllopet, födelsedagskalaset, ja vad det nu än månde vara som du har för dig dessa dagar då Cirkus Cirkör gästar Uppsala stadsteater!

Teater

Knitting peace, Cirkus Cirkör
Dansens hus/Uppsala stadsteater
Idé, koncept
Regi: Tilde Björfors
Scenografi: Fanny Senocq, Stefan Karlström
Stickad scenografi: Aino Ihanainen
Kostym: Anna Bonnevier
Musik: Samuel ”Loop Tok” Andersson
Medverkande: Jens Engman, Aino Ihanainen, Ilona Jäntti, Matleena Laine, Alexander Weibel Weibel.