Klassisk fars kom till Uppsala

Karlar i kvinnokläder och bimbos i underkläder. Det var en klassisk fars som visades upp när teaterturnén Liket som visste för mycket nådde Uppsala, skriver Björn Lövenlid.

Teater & musikal2010-12-01 13:16
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dramatikern Ray Cooney föddes i Storbritannien 1932. Det kan vara bra att känna till när man tar del av hans framgångsrika farser. Den humor som han växte upp med och som han medverkade till att utforma står nämligen inte riktigt i samklang med den svenska samtiden.
I det viktorianskt färgade 1900-talets England var det naturligtvis ännu roligare och ännu mer pikant med komprometterande bögsexantydningar och fjompiga nippertippor som plötsligt kastar kläderna och uppträder som morrande, brunstiga tikar.

Det här handlar visserligen om en försvenskad version av farsen Out of order, förlagd i framtiden då Mona Sahlin ska ha gjort comeback som partiledare, men den gamla dammiga lite sjaskiga brittiska humorn lyste ändå ständigt igenom.
Som tur var framförde ensemblen detta mossbelupna manus med en imponerande säkerhet och tajming. Skådespelarna bollade de dråpliga replikerna mellan varandra i en sådan där skön, verbal koreografi som är så viktig för att en fars av det här slaget ska flyta fram.

Fredrik Hallgren fick dra det mest repliktunga lasset som den koleriske finansministern Borgström medan Regina Lund ägnade sig åt en av sina paradgrenar: att gestalta en sexuellt utmanande men urblåst lantlolla från Gävlebukten.
Farsrävarna Lasse Brandeby och Johannes Brost å sin sida bidrog med extremt trygga scenframträdanden som var tydligt utmejslade utan att de för den skull hemföll åt ett endaste onödigt överspel.

Kvällens stora överraskning stod emellertid Göran Gillinger för. Trots att han hade den på förhand otacksamma uppgiften att spela ett lik så lyckades han på något outgrundligt sätt stjäla hela showen.
Han bars runt, vräktes omkull och landade med huvudet före mot diverse hårda föremål. Göran Gillinger framstod som fullständigt livlös och lealös, men i själva verket jobbade hans muskler hårt för att han skulle kunna dunsa ner i golvet på de mest dramatiska sätt.

Så gör bara skådespelare som verkligen går in för sin uppgift, att ge publiken sitt allra bästa. Det var också ensemblens professionalitet och hängivenhet som lyckades förvandla detta i grunden ganska tröttsamma lustspel till en riktigt kvalitativ farsupplevelse.

Liket som visste för mycket
Översättning & regi: Robert Dröse
Manus: Ray Cooney. I rollerna: Lasse Brandeby, Linus Wahlgren, Regina Lund, Carina Lidbom, Johannes Brost, Anna Ulrika Ericsson, Fredrik Hallgren, Göran Gillinger, Nicke Wagemyr och Malin Larsson.