Klassisk dans i modern version
Danskompaniet La La La Human Steps föreställning Amjad karaktäriseras av klassisk koreografi i högt uppdrivet tempo, skriver Anna-Stina Malmborg.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Scenen ligger i halvmörker och ljussättaren blir därför viktig för föreställningen. Knappt skönjbara i fonden finns musikerna, en pianist, två violinister och en cellist. Tre runda skärmar sänks ibland ner över scenen och visar vackra videoprojektioner. Före avsnitten med musik ur Svansjön syns en lek med vita pärlor. Före Törnrosa-musiken visas en man och en kvinna insnärjda i snårigt buskage. Koreografin är klassisk och högt uppdriven. De koreografiska detaljerna flimrar snabbt förbi. Armarna fladdrar likt vingar, piruetterna är högt uppdrivna och de sekunderande dansörerna har ett tuft jobb att fånga in sina dansöser. Det är virtuost framfört av fem kvinnor och fyra män. Trots moderniseringen urskiljer man välkända pas de deux ur de två baletterna. Den långa vackra Svandrottningen Zofia Tujaka har en storartad förmåga att få sina armar att fladdra när hon leder småsvanorna. I Grand pas de deux ur Törnrosa medverkar ljuset genom att belysa dansarna i vinklar ömsom från vänster och ömsom från höger. Verket rymmer även en tåspetsdans för en dansör skickligt framförd av Dominic Santia. En överraskning är en liten homoerotisk duett mellan två manliga dansare.
Efter hundra minuters intensiv dans avslutas föreställningen mycket spektakulärt med Svarta svanens expressiva pas de deux. Svanen lägger sig tillslut behagfullt ner på scengolvet medan videoprojektionerna spottar fram vita bollar i ett explosivt fyrverkeri.
Dans
Danskompaniet La La La Human Steps
Dansens Hus, Stockholm
Édouard Lock
Danskompaniet La La La Human Steps
Dansens Hus, Stockholm
Édouard Lock