Horace Engdahl gör Aschenbach

Bo-Ingvar Kollberg har lyssnat på, och tipsar om, radioteatern Döden i Venedig.

Teater & musikal2009-11-20 11:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Döden i Venedig är Thomas Manns långnovell från 1912 om konstnären, som i sin diktning hittat en högre och intensivare närvaro i sitt liv än vad den vanliga tillvaron kan erbjuda. När han under en semestervistelse i Venedig upptäcker den vackre ynglingen Tadzio, försätter lidelserna och skönhetsupplevelsen honom i ett närmast extatiskt tillstånd. Det är en hel kulturs skönhetsideal han ser framför sig.

Konstnären heter Gustav von Aschenbach och gör i dessa dagar entré i de svenska vardagsrummen. Sisela Lindblom har dramatiserat Manns text. Etienne Glaser är regissör för pjäsen i Radioteaterns klassikerserie. Premiär den 20 november. Rollen som Aschenbach är fördelad på flera röster. En av dem tillhör Horace Engdahl, som därmed gör sin debut som skådespelare, vilket naturligtvis ger föreställningen en särskild accent.

I framförandet blandas
scener ur folklivet med Aschenbachs tankar. Omgivningens reaktioner leder berättelsen framåt. Atmosfären från novellen med strandlivet på Lido, Venedigs kanaler och gränder och den hetta som finns både i den yttre miljön och i Aschenbachs hjärna är skickligt fångad i denna av Glaser med säker hand utformade föreställning.