Hamlet i ståuppversion på Skandiascenen

Roger Westberg har för länge sedan tappat räkningen på hur många gånger han har spelat alla rollerna och en del av rekvisitan i Hamlet - en stand up. På onsdag ger han föreställningen på Skandiascenen i sin gamla hemstad.

Teater & musikal2004-11-16 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
— Det är alltid roligt att spela i Uppsala, och så är det en så bra pjäs, jag hittar ständigt nya saker hos karaktärerna, säger han.

Segsliten succé
Hamlet - en stand up är en segsliten succé. Roger Westberg har spelat föreställningens tjugotal roller i drygt tolv år nu och visar inga tecken på att mattas, tvärtom. Det är nästan som om rollerna börjar få egna liv.
— Jag har sagt åt dödgrävarna att de får sluta bre ut sig som de gör och lägga av med hitta en massa konstiga saker när de gräver, säger Roger Westberg glatt.
— Olika roller har varit olika viktiga för mig under mina olika perioder i livet. Ofelia har jag alltid gillat. I början är hon hårt kontrollerad av alla män och drottning Getrud. Men så blir hon tokig och då kan hon säga och göra precis vad hon vill. Det är underbart, men det är synd att det går som det går med henne?.
Med sig på scenen har han en musiker också, Jörgen Aggeklint, som spelar stämningsskapande musik med renässanskänsla.

"Pjäsernas pjäs"
Föreställningen har givits på scener över hela Sverige - på ett fyrtiotal platser bara senaste säsongen under en Riksteaterturné - men också gästspelat i Egypten, i Finland och på Island. Så sent som i augusti deltog föreställningen på Festival of Fringe i Edinburgh, teatervärldens kanske mest namnkunniga festival för de grupper som befinner sig utanför institutionerna. Varje dag utom två under en hel månad spelade Roger Westberg "pjäsernas pjäs" som ståuppversion på engelska. Detta fick följder som tillexempel att Hamlets faders vålnad fick ett drag av Sean Connery och att då föreställningen kortats och speedats upp kom Roger Westbergs huvud att kännas som "en centrifug" efter ett tag.
— Det var helt hysteriskt med människor och föreställningar. Cirka 2000 olika uppsättningar fanns att välja på varje dag. Men man får nog säga att Hamlet - en stand up togs emot övervägande väl, berättar Roger Westberg.
— BBC intervjuade och vi fick många positiva recensioner. Bara två tidningar tyckte att "så får man inte göra med Shakespeares text". De var väl irriterade på det sätt vi behandlat deras nationalskald kan tänka.

Gyckel, mim och clownerier
Denna version av Shakespeares mest välkända pjäs arbetade Roger Westberg fram tillsammans med kollegan Peter Engqvist i början av nittiotalet. Peter Engkvist regisserade Roger i denna föreställning som bygger på gyckel, mim och clownerier. "En rasande rolig och smått vanvördig Hamlet" tyckte undertecknad recensionen i samband med urpremiären.
Roger Westberg är född och uppvuxen i Uppsala. Som 16-åring gav han sig i väg till Skara skolscens ettåriga skådespelarlinje, som då låg inom gymnasieskolan. Där träffade han på mimen för första gången.
Att han över huvud taget sökte sig till skådespeleriet säger han är filmens förtjä nst. Till barndomens filmfavoriter hör stumfilmer med komiker som Chaplin, Helan och Halvan, samt Tarzan - som stumfilm.
— Det är extrakul att få spela på Skandiascenen som är min barndoms matinébiograf, säger Roger Westberg.
— Apropå clowner som får behålla sina nummer är en stor glädje att få mogna in i en föreställning som Hamlet - en stand up.

UNT-fakta:


Namn: Roger Westberg
Ålder: 46 år
Yrke: Mimare, skådespelare och regissör
Bor: I Stockholm, men är född och uppvuxen i Uppsala
Familj: tonårsdotter Freja
Aktuell: Gästar Skandiascenen i morgon kväll, onsdag, med Hamlet, där han själv spelar alla roller och även gestaltar rekvisita.