Fysisk teater i toppklass

Portugisiska Companhia do Chapitô är i toppklass och gör Bibeln på en dryg timme. Här talar kroppens universella språk, konstaterar Sebastian Johans.

Jorge Cruz korsfäste frälsare i famnen på sin ömma moder i gestalt av Rui Rebelo. Teatergruppen Companhia do Chapitô ägnar sig åt ovanligt rolig religionskritik.

Jorge Cruz korsfäste frälsare i famnen på sin ömma moder i gestalt av Rui Rebelo. Teatergruppen Companhia do Chapitô ägnar sig åt ovanligt rolig religionskritik.

Foto: Pedro Salgado

Teater & musikal2009-03-12 12:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Från skapelsen av människan till Jesus lidande och död på korset. Det är inget litet spann att famna, men den portugisiska teatergruppen Companhia do Chapitô räds inte uppgiften utan kastar sig glatt och väldigt bokstavligt ut över uppgiften. Tremannaensemblen Jorge Cruz, José Carlos Garcia och Rui Rebelo ägnar sig åt en väldigt fysisk teater och att sammanfatta den heliga skrift på en timme och en kvart verkar knappt ta på krafterna.

José Carlos Garcia gör en kostymklädd och mellan varven suveränt uttråkad gud som i förbigående skapar människan för att han har lust att ha sällskap till fikat. Dessvärre glömmer han att tala om för sina gäster att fruktskålen på bordet innehåller det förbjudna äpplet och blir tvungen att kasta ut människan från paradiset. Där börjar problemen.
Det blir i all enkelhet en majestätisk färd över teodicéproblemet. Moses är en dryg rackare och får en bunt bud på skämt. Noa sköter sig lite bättre och samlar in alla världens djur i kartongform. Den ende sonen, däremot, är något av en besvikelse och vad som börjar i en plan om disciplinering slutar olyckligtvis i en korsfästelse. Det är inte lätt att vara gud.

Jorge Cruz gör Adam, Moses och Jesus och är den samspelta ensemblens fixstjärna med en mimik som liknar den animerade lerpingvinen Pingus. De få replikerna går på engelska, men det är kropparna som talar.
Companhia do Chapitô är toppklass i sin genre. De behärskar både den fysiska teatern och komediformen. Driften med skaparen lär vara betydligt mer kontroversiell i gruppens katolska hemland och uttrycks i en fin balans där kritiken på en gång är skoningslös och hjärtlig. Och bara att lyckas göra en snoppscen i en komedi utan att det blir buskis är ruggigt imponerande.
TEATER
The Great Creator
av och med Companhia do Chapitô
Regi: John Mowat
På scen: Jorge Cruz, José Carlos Garcia, Rui Rebelo
Reginateatern, Uppsala.
Föreställningar 11-13 mars