Fullt ut om männen
När Basia Frydman berättar om männen i sitt liv gör hon det fullt ut tycker Andreas Jakobsson.
Basia Frydmans berättelse om männen i hennes liv är en föreställning full av dramatik och vacker musik.
Foto: Hans E Ericson
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sedan startar resan som är en berättelse om männen i hennes liv, vilken i den här tappningen blir en komplex historia. Dels behandlas de verkliga männen i Frydmans liv, men också männen i originalsångerna som Brechts Mackie Messer (kanske mer känd som Mack The Knife), samt männen som skrivit sångerna. I det sista återfinns förutom nämnda Brecht också Kurt Weill, chansonmästaren Jacques Brel, Lars Forsell och Mikael Wiehe.
Och när det handlar om vilken är inte helt lätt att hänga med i och det är också en av kabaréns stora behållningar. Personerna liksom sångerna går in och ut ur varandra utan tydliga gränser. De "klyvas, fördubblas, dubbleras, dunsta av" om man skulle använda Strindbergska drömspelstermer.
Vackrast och mest påtagligt blir det i cirkuspartiet efter pausen där Brels poetiska språk blandas samman och går över i de svenska alstren och sedan tillbaka igen.
På samma sätt arbetar Basia Frydman när hon suddar ut gränserna för scenrummet genom att flera gånger vandra ut i publiken och använda ett glas och en trasa i baren som rekvisita.
Att Basia + Bert = sant är ett sidoprojekt från Frydmans sida är inget som märks. Föreställningen genomförs fullt ut på alla plan.
I extranumret får publiken en försmak av kabarén Radio Love, som Carl Johan Vallgren skrivit för Dramaten och som Basia Frydman kommer att medverka i. Den fantastiskt roliga låten En cigarett ger löften om en uppsättning som ingen kabaréintresserad bör missa.
Basia + Bert = sant
Manus och regi: Basia Frydman. Musikarrangemang: Göran Martlin. Medverkande: Basia Frydman, Göran Martlin.
Katalin
13/2
Manus och regi: Basia Frydman. Musikarrangemang: Göran Martlin. Medverkande: Basia Frydman, Göran Martlin.
Katalin
13/2