Ett magiskt varumärke

En show med Joe Labero i Konserthuset är nog det närmaste Las Vegas man kan komma i Uppsala, skriver Björn Lövenlid.

Teater & musikal2011-11-09 13:44
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är viktigt att bygga ett varumärke, konstaterade Joe Labero i en UNT-intervju nyligen, och det var precis vad han ägnade sig åt under stora delar av tisdagens trollerishow i Konserthuset.
På storbildsskärmarna fick publiken se hur Mr Labero flög stridsflygplan, beundrade operahuset i Sydney genom dyra solglasögon och spelade golf med Förenta Staternas ex-president Bill Clinton.

När han sedan gjorde entré till dånande rockmusik iförd en vit kostym, puffandes på den fetaste av cigarrer, rådde det ingen tvekan om att han ville framställa sig som någonting helt annat än den grabb som en gång föddes i frikyrkornas och jantelagens Alvesta 1963 och fick namnet Lars Bengt Roland Johansson.
Som tur är har Joe Labero mycket att komma med, vid sidan av sitt uppblåsta varumärke. Med 20 års showande och 36 års trollande innanför västen så vet han till exempel hur man bäst lägger upp en föreställning.

Hans uppträdande i Uppsala var en mycket väl avvägd blandning mellan bombastiska illusionsnummer och avskalat close up-trolleri. Han lät sin kvinnliga assistent sväva och försvinna in och ut ur lådor på de mest förbryllande sätt. Samtidigt kunde han kavla upp ärmarna och visa stor fingerfärdighet med både spelkort och Iphones.
När han inte ägnade sig åt magi så slängde han käft med publiken likt en rutinerad ståuppare. Spontana inslag fanns, men framför allt handlade det om en minutiöst planerad show. En illusionist bör vara besatt av detaljer och det märktes att Labero är just det.

Samtidigt fick han visa prov på en helt annan sorts professionalitet när en publikmedlem hastigt insjuknade och showen fick avbrytas. Värdigt och utan åthävor ordnade han en spontan paus innan han drog i gång föreställningen igen när åskådaren hade hjälpts ur lokalen. The show must go on.
Extranumret blev en gammal klassiker. Labero sammanfogade tre vigselringar från publiken till en kedja. Ringarnas ägare intygade att smyckena var deras, innan Labero länkade av dem igen. Enkelt, magiskt och extremt fascinerande.
När Joe Labero satte upp sin första Las Vegas-inspirerade show på Berns 1991 så var det få som trodde på honom. I dag, 20 år och mängder av vräkiga föreställningar senare, finns det ingen som helst anledning att tvivla på showmannen och varumärket Joe Labero.

MAGI
Joe Labero - 20 år senare

Konserthuset, tisdag

BÄST: Fingerfärdigheten.
SÄMST: De kinesiska ringarna känns lite väl uttjatade vid det här laget.