Ett lyckat experiment
Soundtrack of your life har blivit ett lyckat teaterexperiment. Återigen manifesterar stadsteatern att avståndet mellan människor i Uppsala kan vara kort, skriver Anna Nordlund.
Foto: Mats Bäcker
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Samarbetet med radio Uppland för att fånga ett tvärsnitt av oss som är uppsalabor blir på samma gång experimentell teaterkonst och interaktiv pratshow. Det är underhållande och roligt och lyckas med det fantastiska att fånga både teaterkonstens spännvidd och berättelsers förmåga att skapa samhörighet med främmande människor. De brottsstycken ur liv som de nio skådespelarna levererar -ofta skönsjungande ackompanjerad av femmannaorkestern på scen - rymmer många uttryck: komik och satir, men också tragik och melodrama, finstämt på gränsen till sentimentalt. I minnena möter det banala det dramatiska och visar att det dramatiska finns i det vardagliga. Teaterchefen själv vakar över uttrycken som gigantisk pappstaty på scen.
Precis som ett musikstycke kan berätta en livshistoria på kort tid med känslouttryck istället för ord lyckas Soundtrack of your life i koncentrat fånga 18 sinsemellan mycket olika människor och sammantaget återspegla ett tvärsnitt av Uppsala år 2009 som ett stycke samtidshistoria. Dramaturgen Armin Kerber har tillsammans med regissören Linus Tunström och scenografen Ulla Kassius lyckats transponera privata minnen och personliga reflektioner till lyriskt koncentrerade samtidsdramer. En hel del passerar som revynummer att skratta åt. Men flera träffar rakt i hjärtat. Så till exempel när den alltid lika skicklige Gustav Levin återger tre alldeles vardagliga minnen från män av första mötet med de kvinnor som blev deras livskamrater.
Kerber och Tunström har lyckats med konststycket att skala bort privat pratighet, utan att tappa den personligheten som finns bakom varje minne. Text på en bildskärm i kombination med musik kan räcka för att bära fram ett öde. I alla berättelser tror man på tonfallet. Flera gånger bjuds också de verkliga personerna in att delta och kommentera föreställningen. Ofrånkomligen är vissa av de berättelser som växer ur de framförda musikminnena starkara än andra. Till dessa hör de båda uppsalaförfattarna Lasse Erikssons och Gunilla Lindbergs reflektioner kring svåra barndomsminnen, känsligt framförda av Fredrik Meyer och Viveka Dahlén.
Två timmars minnesrevy rundas av efter paus med sing-a-long. Då har också Fredrik Meyer gjort sitt satiriska paradnummer som kvällens enda fiktiva gestalt: den självgode Professorn i psykologi från Uppsala Universitet. Stadsteatern manifesterar gång på gång att avståndet mellan människor i Uppsala kan vara kort. Men avståndet mellan Professorn och kvällens sing-a-long är mycket långt.
Uppsala stadsteater, stora scenen:
Soundtrack of your life
Regi: Linus Tunström i samarbete med Tomas Alfredsson, scenograf/kostymtecknare: Ulla Kassius, dramaturg: Armin Kerber, ljus: Mats Öhlin. I rollerna: Emil Almén, Viveka Dahlén, Lolo Elwin, Robin Keller, Gustav Levin, Julia Marko-Nord, Fredrik Meyer, David Mjönes, Shima Niavarani. Musiker: Lennart Simonsson, Per V Johansson, Joakim Ekberg, Tomas Bergqvist, Mats Persson.
Soundtrack of your life
Regi: Linus Tunström i samarbete med Tomas Alfredsson, scenograf/kostymtecknare: Ulla Kassius, dramaturg: Armin Kerber, ljus: Mats Öhlin. I rollerna: Emil Almén, Viveka Dahlén, Lolo Elwin, Robin Keller, Gustav Levin, Julia Marko-Nord, Fredrik Meyer, David Mjönes, Shima Niavarani. Musiker: Lennart Simonsson, Per V Johansson, Joakim Ekberg, Tomas Bergqvist, Mats Persson.