Energikickar med Norrdans

Dansgruppen Norrdans gästade Konserthuset på måndagskvällen och hade med sig åtskilliga energikickar i bagaget som lyckliggjorde Susanne Sigroth-Lambe.

Sensuell rörelsekonst. Dansarna i Norrdans bjöd på sensuell och energifull rörelsekonst när de gästade Konserthuset i Uppsala under måndagskvällen. Adel Andersson och Marjut Seini ger uttryck åt hotfullheter i verket Hurt.

Sensuell rörelsekonst. Dansarna i Norrdans bjöd på sensuell och energifull rörelsekonst när de gästade Konserthuset i Uppsala under måndagskvällen. Adel Andersson och Marjut Seini ger uttryck åt hotfullheter i verket Hurt.

Foto: Bengt Wanselius

Teater & musikal2008-05-13 13:47
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Energisk sensualitet och engagerande aggressivitet, så kan man sammanfatta måndagens dansgästspel på Konserthuset i Uppsala. Två danser ingick i Norrdans program, båda med koreografi av två välrenommerade koreografer som annars är verksamma i Spanien.
Norrdans bildades hösten 1995 i Härnösand. Gruppen har ingen fast scen utan är en turnerande dansensemble som ska sprida modern dans i Sveriges fyra nordligaste län med fokus på barn och ungdom. Men denna helafton är alltså sammanställd för en vuxenpublik.Pecado är spanska för synd och verket är en omarbetning av den sista koreografi som koreografen Ramón Oller själv dansade i. Sweet Pecado kan sägas skildra en kärleksrelations alla faser, från skir och hjärtefladdrande förälskelse, över glöd och passion till likgiltighet och otrohet, för att slutligen nå försoning.Gruppen har haft verket på repertoaren i drygt ett år och man kan förstå varför de fortsätter med det. Det är lättillgängligt, sensuellt och på sina ställen rent humoristiskt. Sinatra samsas med Schubert som musik. Ett ljudspår från långfilmen Casablanca är också inklippt. Under de melodramatiska slutreplikerna spelar de fyra dansarna upp ett eget drama, med svartsjuka, passion och sentimentalitet i kvadrat.

Irene Ebel har en fantastisk mjukhet i sin uttrycksfulla dans och hon kompletteras fint och följsamt av Morgan Karlsson. Thierry Martines och Marjut Seini dansar deras pendanger, drömmar eller unga väsen. Deras förekomst på scenen sätter onekligen i gång fantasier hos betraktaren om vilka de är och varför de befinner sig där.Kvällens andra stycke, Thomas Noones Hurt, har ett helt annat känsloläge. Det börjar med en dunkel scen med långa skuggor. Till skärande smärtsamma toner rör sig Adel Andersson krampaktigt, nära golvet. Stämningen är aggressiv och hotfull och kulminerar i en scen med fyra manliga dansare som vill dominera över en kvinnlig.
Andra scener är dunkla, ruggiga och lite spännande, med många hopp och formationer där dansarna "småknuffas" i par. Det är också dessa rörelser som blir lite monotona efterhand och det sker ingen påtaglig utveckling i dansdramat. Men dansarnas egen energi och uttrycksfullhet når långt över scenrampen och överbrygger det mesta.
Mig veterligt är det första gången Norrdans gästspelat i Uppsala. Hoppas det inte dröjer länge innan de återkommer.
DANS
Norrdans på Konserthuset i Uppsala
12 maj
Sweet Pecado
Koreografi/Ljusdesign/Scenografi: Ramón Oller. Kostym: Kathy Brunner. Musik: Kageni, Frank Sinatra, Omara Portuondo, Schubert. Medverkande: Irene Ebel, Morgan Karlsson, Thierry Martinez och Marjut Seini.

Hurt
Koreografi/Scenografi/Kostym: Thomas Noone. Ljusdesign: Jaume Ortiz. Musik: Felipe Perez Santiago Medverkande: Adel Andersson, Karen Margrethe Aunsholt, Ian Butler, Mikko Heino, Morgan Karlsson, Lava Markusson och Marjut Seini