En pjÀs om det förflutna sjÀlvt
Med sin tolkning av Ibsens John Gabriel Borkman producerar Thomas Ostermeier pĂ„ SchaubĂŒne i Berlin nytt spĂ€nnande stoff till teaterhistorikerna, skriver Roland Lysell.
Angela Winkler som Ella, Josef Bierbichler som Borkman och Kirsten Dene i rollen som Gunhild i BerlinuppsÀttningen.
Foto: Arno Declair
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Nyheten att nĂ€sta Ibsenadaption, i samarbete med det EU-stödda teaternĂ€tverket Prospero, skulle bli John Gabriel Borkman emottogs med förvĂ„ning. En pjĂ€s om livet som rinner ivĂ€g och fĂ„fĂ€ngligheten i att föra vĂ„r livsmission vidare till nya generationer befinner sig lĂ„ngt frĂ„n SchaubĂŒhnes ungdomsprĂ€glade repertoar.
Som alltid hos Ostermeier Ă€r pjĂ€sen nedstruken, denna gĂ„ng till knappa tvĂ„ timmar. De i Barbara Freys fascinerande tolkning i ZĂŒrich 2005 sĂ„ viktiga biintrigerna Ă€r i stort sett borta och fokus riktas helt pĂ„ de tre protagonisterna. Mayenburg har moderniserat den gamla översĂ€ttningens repliker. Husscenografen Jan Pappelbaum har förenklat sin yuppiebungalow frĂ„n Hedda Gabler ytterligare, och nu bestĂ„r scenen blott av tvĂ„ vita rum Ă„tskilda av en plexiglasvĂ€gg. Fru Gunhild Borkmans vĂ„ning domineras av en brunlila 60-talistisk soffgrupp i Ă€deltrĂ€ med lĂ„gt bord och intensiv bordslampa, medan ett skrivbord drar blicken till sig nĂ€r vridscenen snurrat fram Herr Borkmans vĂ„ning, som ju i pjĂ€sen befinner sig en trappa upp. Golvet Ă€r blankt hos Fru Borkman och ibland vĂ€ller dimmorna in över fötterna frĂ„n det vitgrĂ„ molnlandskapet i fonden. Med hjĂ€lp av spotlights och skuggor förstĂ€rks personernas entrĂ©er och sortier och Gunhild, som röker och knaprar piller, har sjĂ€lvfallet sĂ„vĂ€l kontorspĂ€rm som mobiltelefon och unga Frida Foldal spelar keyboard.
SĂ„ lĂ„ngt kĂ€nner vi igen SchaubĂŒhnes Ibsen. Men medan de tidigare produktionernas aktörer, Anne Thismer givetvis undantagen, hade svĂ„rt att bli medelĂ„lders och fylla Ibsens roller, grips vi hĂ€r av tre skĂ„despelare med lĂ„ng scenrutin. Josef Bierbichler gör en robust Borkman, energisk i sin avsikt att göra mĂ€nskligheten lycklig, men nĂ„got grinig över sina tidigare eftergifter och styrd av vilja till makt nĂ€r han energiskt vandrar över scenen. Man har lagt in anspelningar sĂ„vĂ€l pĂ„ aktuell bankkris som pĂ„ industrimiljardĂ€ren Adolf Merckles sjĂ€lvmord i replikerna. Den viljestarke vitalisten bortser i sin öppenhet inför omprövningar och nya situationer dock frĂ„n det allra viktigaste: sin egen dödlighet. NĂ€r Bierbichlers vĂ€ldiga kroppshydda sjunker ned i fĂ„töljen sedan ishanden gripit tag i hans hjĂ€rta Ă€r det frĂ„ga om sotdöden, inte hjĂ€ltedöden.
Sonen Erhard (Sebastian Schwarz) Àr, som ofta, svag och viljelös. HÀr Àr han övergödd, klÀdd i brun kostym och vit skjorta och försedd med glasögon med tjocka svarta bÄgar. Att Fru Wilton (Cathlen Gawlich), en elegant femme fatale i blÀnkande jacka, lyckas dra med honom pÄ fest och flykt förblir nÄgot gÄtfullt, delvis beroende pÄ att blÄpennan avlÀgsnat rollfigurens lÀtt ockulta hÀxliknande egenskaper.
Erhard slits mellan modern Gunhild, som vill fÄ honom att ÄterupprÀtta familjen Borkmans heder, och den dödssjuka mostern Ella Rentheim, som uppfostrat honom och nu vill ha honom hos sig under sina sista mÄnader. Ella Àr en av Ibsens mest omtyckta kvinnoroller och Angela Winkler gör henne hudlöst sensibel och skenbart sjÀlvutgivande kÀrleksfull. NÀr hon fÄtt veta att John Gabriel, som en gÄng Àlskade henne, svek henne för maktens skull, blir hon elegisk bortom sans och vett och hennes vÀdjan till honom att sona sitt svek genom att ge henne Erhard Àr uppriktig och hjÀrtskÀrande. Det Àr lÀnge sedan den sÀllsamma skÄdespelerskan Winkler pÄ detta sÀtt lyckades mana fram sina mest nervfulla uttrycksmedel.
Men Ibsen kunde sin Scribe och just nÀr Borkman och Ella tycks vara överens gör Gunhild entré genom en öppning i den vita vÀggen. Systrarna bÀr bÄda högklackade skor och svarta klÀder, men Ella har Àrmar av spets och Gunhild en rejÀl svart jacka. Med vitsminkat ansikte och svart egyptisk peruk blir Kirsten Denes Gunhild en solid dubbelgÄngare till tvillingsystern. Hennes hat till make och syster Àr oförsonligt, hennes melankoli bitsk. FÄ skÄdespelerskor i dag förmÄr som Dene tolka dubbelheten i Ibsens pÄ ytan korrekta repliker. I varje gest, i varje tonfall avslöjas rollfigurens förljugenhet och falska förhoppningar. Men Dene gör aldrig rollen löjlig eller föraktlig utan fÄr oss att till sist hysa sympati för en hÄrd kvinna, vars kÀrlek till sin son blott Àr masken för den egna viljan att se familjenamnet Ätervinna Àran.
Den klassiska repliken "En död och tvÄ skuggor" Àr struken, liksom utomhussceneriet. Salongen fÄr vara fjÀllet nÀr ljuset lÄngsamt slÀcks över de tre ensamma i soffgruppen. Med hjÀlp av Dene, Winkler och Bierbichler har Ostermeier iscensatt Ibsens drama, icke blott som en pjÀs om tre Äldrande mÀnniskors fÄngenskap i sitt förflutna, utan rentav som en pjÀs om det förflutna sjÀlvt, det förflutna som förhÀrjar allas vÄra liv. Ostermeier lockar pÄ detta sÀtt teaterhabituéer till Berlin, utmÀrkt för turistnÀringen, och producerar nytt spÀnnande stoff till teaterhistorikerna.
Teater
SchaubĂŒhne am Lehniner Platz, Berlin
John Gabriel Borkman av Henrik Ibsen
ĂversĂ€ttning: Marius von Mayenburg efter Sigurd Ibsen
@Brödtext:Regi: Thomas Ostermeier
Scenografi: Jan Pappelbaum
Kostym: Nina Wetzel
Musik: Nils Ostendorf
Dramaturgi: Marius von Mayenburg
Ljus: Erich Schneider
I rollerna: Josef Bierbichler, Kirsten Dene, Sebastian Schwarz, Angela Winkler, Cathlen Gawlich, Felix Römer, Elzemarieke De Vos
SchaubĂŒhne am Lehniner Platz, Berlin
John Gabriel Borkman av Henrik Ibsen
ĂversĂ€ttning: Marius von Mayenburg efter Sigurd Ibsen
@Brödtext:Regi: Thomas Ostermeier
Scenografi: Jan Pappelbaum
Kostym: Nina Wetzel
Musik: Nils Ostendorf
Dramaturgi: Marius von Mayenburg
Ljus: Erich Schneider
I rollerna: Josef Bierbichler, Kirsten Dene, Sebastian Schwarz, Angela Winkler, Cathlen Gawlich, Felix Römer, Elzemarieke De Vos