En medieskadad generation
Uppsalasonen Dag Thelander regisserade sin första pjäs som 16-åring. Sedan dess har han varit teaterkonsten trogen och skapat flera kritikerhyllade föreställningar.Från årsskiftet är han verksamhetsledare på Dramalabbet i Stockholm, som på onsdag gästar Uppsala och Reginateatern under parollen 80-talisterna anfaller.
Dag Thelander kommer till Uppsala i veckan tillsammans med Dramalabbet.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
- Det är lättare att förklara om några år, när vi har fått lite perspektiv. Men Ylva Lagercrantz (chefredaktör för Scentidningen) lär ha sagt att ingen generation är så medieskadad som vår. Dagens etersurr saknar motstycke, och vi är de första offren. Det ligger nog en del i det.
Känner ni er som offer?
- Nej, inte alls. Snarare är det så att vi är extremt referensmedvetna eftersom vi har hört och sett så mycket. Vi använder oss ofta av ironi. Jag antar att det blir så när man är överinformerad.
Vad ska ni 80-talister bjuda Uppsalapubliken på?
- Det blir två pjäser samma kväll. Jag har regisserat LRT den lilla röda tråden som handlar om en prinsessa utan kungarike, en gravid man, en kanin som har Gud i sina öron och ett olyckligt barn. Pjäsen har många märkliga inslag, men det går ändå att relatera till föreställningens tema. De här figurerna väntar nämligen på någon som ska komma och lösgöra dem från deras öden.
Är den andra pjäsen likadan?
- Nej, den är helt annorlunda. Lova, lova, lova handlar om två personer som träffas och utvecklar en relation som spårar ur och blir allt sjukare. Båda pjäserna är skrivna av poeter, vilket är lite ovanligt.
De flesta regissörer börjar som skådespelare, men inte du. Varför?
- När vi skulle sätta upp en pjäs i skolan var jag alldeles för nervös för att stå på scen. Därför fick jag och en klasskamrat regissera i stället. Regissören har en sorts åskådarroll och försöker se pjäsen ur publikens perspektiv. Jag trivs med den rollen.
Du jobbar heltid för Dramalabbet numera. Känner du dig trygg och etablerad i teatervärlden?
- Jag har nog inte träffat någon som känner sig trygg i det här yrket. Nästan alla har korta kontrakt och är beroende av produktionsbidrag. Man vet aldrig hur hyran ska betalas i framtiden. Själv ska jag vara verksamhetsledare i ett halvår framåt. Men visst har jag kommit en bit på vägen.