En förstörd verklighet
Namnet Tshepang betyder hopp och frälsning. Men pjäsen Tshepang handlar trots det om något fruktansvärt, för den har fått sitt namn efter ett sydafrikanskt barn som vid nio månaders ålder 2001 våldtogs av sin mammas pojkvän.
Kholeka Quabe och Mncedisi Shabangu i den sydafrikanska pjäsen Tshepang, som gästspelar i Uppsala. Bakgrunden till pjäsen är en våldtäkt på ett litet barn.
Foto: Ruphin Coudyzer
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
- Varför ska vi förlora hoppet nu när vi hade kvar det under hela apartheideran? Den här pjäsen säger att vi måste ha hopp, men det kan vi bara ha om vi börjar prata om det här hemska. Vi kan åtminstone hoppas att saker blir bättre, säger han på telefon några timmar efter att Tshepang haft Sverigepremiär på Stockholms stadsteater.
Föreställningen, där bara två personer står på scenen, ger en inblick i ett sydafrikanskt samhälle där fattigdom, arbetslöshet och alkoholism är utbredd. Men fokus ligger på individerna, berättar Mncedisi Shabangu; uppväxten och livssituationen för personerna kring baby Tshepang.
- Syftet är inte att fördöma. Innan man har rätt att fördöma måste man förstå hur förstörda de här människorna är och vilken hjälp de behöver.
Är det inte svårt att göra konst av en så här fruktansvärd verklighet?
- Det är det, men när man gör det så blir det substantiellt och viktigt. Det är lätt att sensationalisera den här verkligheten, men den här pjäsen är ärlig.
När Tshepang spelats i Sydafrika har ensemblen fått försöka leva upp till omdömen som ²om du bara ska se en teaterföreställning i år, så är det den här², berättar Mncedisi Shabangu. Men det är inte det viktiga för honom.
- Vi får stående ovationer, men det spelar ingen roll för mig. Att verkligen kunna röra människor och skapa en dialog, det är det viktiga. Det som gör den här pjäsen olik andra som också får stående ovationer är att den får människor att prata med varandra om det som den tar upp.
Efter varje föreställning i Sverige får publiken tillfälle att diskutera med skådespelarna. Mncedisi Shabangu berättar att efter onsdagens premiär var det en kvinna som sade ²men sådant här händer ju här i Sverige också².
- Alla blev knäpptysta. Jag ska inte döma om det berodde på att man inte vill diskutera sådant här eller om tillfället att säga det bara var fel valt, men våldtäkter på barn är inte ett sydafrikanskt problem. De finns i alla länder.
Fakta: Tshepang
Manus och regi: Lara Foot Newton.
I rollerna: Mncedisi Shabangu och Kholeka Quabe.
Ett gästspel från Market Theatre i Johannesburg. Hade Sverigepremiär på Stockholms Stadsteater i onsdags, spelas där i helgen. Spelas på Skandiascenen måndag och tisdag. Spelas på engelska.