Dramaelever gör politiskt krönikespel
Påskupprop för flyktingar varvas med traditionell historieskrivning när första dramakullen från Sävjaskolan i Uppsala sätter upp sin examensföreställning. Svensk asylpolitik får på pälsen i Sagan om Sävja när den 28 elever starka ensemblen framför ett krönikespel med mänsklig touche.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sagan om Sävja spänner från vikingatid fram till att järnvägen mellan Uppsala och huvudstaden dras i mitten av 1800-talet. Manuset bottnar i de långa samtal eleverna i klass 9 D fört kring två unga Uppsalatjejers öde — då dessa tvingades gå under jorden efter att ha nekats asyl i Sverige.
Birgitta Silfver ser dramalektionerna som ett tillfälle att lära ut livskunskap och därmed också hjälpa eleverna på traven mot en humanare inställning till omgivningen.
— Vi är inte ute efter att producera småstjärnor. Vi sysslar med personlig utveckling, empatiträning och reflektioner om livet i stort. Dramaundervisning borde vara ett obligatoriskt ämne i skolan eftersom det är där, om någonstans, ungdomarna lär sig livskunskap, tycker Birgitta Silfver.
Fotnot: Spelas: Sagan om Sävja spelas för allmänheten på Grand på fredag.