Danselever med fantasi och skicklighet

Kungliga Svenska Balettskolans avgångselever får beröm av UNT:s danskritiker Anna-Stina Malmborg.

Eleverna har gjort allt i föreställningen själva, från ljus till koreografi och musik.

Eleverna har gjort allt i föreställningen själva, från ljus till koreografi och musik.

Foto:

Teater & musikal2007-11-28 10:26
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kraven på examenseleverna vid Kungliga Svenska Balettskolan är stora. Förutom att klara det vanliga skolarbetet och dansträningen, som står på schemat, skall examenseleverna näst sista terminen hinna med att prestera ett gemensamt projekt. Eleverna är nu färdiga med sitt arbete. Inför sina kamrater och anhöriga har de visat upp sitt projekt på Riddarfjärdsteatern. Helaftonen som kallas (BI:T), består av nio korta dansstycken. Förutom att de dansar sin egen koreografi har de även gjort scenografi/rekvisita, kosymer, musik, ljus och film.

En konferencier i skepnad av en ärtig flygvärdinna försatte oss genom sin charm i glad förväntan inför föreställningen. Den började med en café-interiör presenterad både med rekvisita och i film. En stressad servitris dansade in och dängde brickan och sig själv i golvet.
Betydligt mer avslappade var de fyra flickorna, som dansade Tugga mer åt vänster klädda i kortkorta, glatt mönstrade klänningar. Verket Lika barn leka bäst var en väl genomarbetad koreografi dansad av ett par i strikt svart och vitt. Filmade äldre personer i hemmiljö, som försökte sig på dansgester blev en intressant bakgrund till de tre ungdomarna i Grove it Grandma. Med Kris fick de klassiska rörelserna blomma ut. Fem dansare i bästa musikalstil alltifrån romantik till storstadshets, även här med film som bakgrundsstöd, visade upp sitt verk innan den tjusiga flygvärdinnan bjöd ut oss till förfriskningar.

Andra avdelningen började med att fyra elever klädda i bruna t-shirts och korta shorts slog på varsin TV-apparat, som var och en visade upp ett ansikte. Dansarnas rörelser följdes nu av dessa TV-personer. Gruppens ende manlige medlem bytte mitt i stycket till högklackat. Han började härma sina kvinnliga kollegers dans. Men den ende mannen i TV-apparaten grimaserade ogillande. Detta humoristiska stycke hette klargörande Fast jag ser fortfarande ut som en man. Kvällens enda tåspetsdans, dock med modernt stuk, framfördes av två flickor i guldglänsande kortkort. Därefter dansade tre elever Music in movement,en dans, som talade för sig själv, innan slutnumret tog vid. Fyra flickor med frasande, genomskinliga plastklänningar över dansdräkten kom loss till Mathew Barley´s riviga musik. Examenseleverna vid Kungliga Svenska Balettskolan har gjort sig väl förtjänta av sina hundra poäng inför slutexamen till våren.
DANS
Münchenbryggeriet, Stockholm
Kungliga Svenska Balettskolan
(BI:T)