Dans i dialog med en kompositör

I sitt nya dansverk har koreografen Joseph Sturdy hämtat inspiration i Ludwig van Beethovens musik men också sökt gestalta hur hans liv var mot slutet. Beethoven är en balett med både biografiskt och rent känslomässigt expressivt stoff. Rörelsespråket är väl överensstämmande med musiken, såväl korthugget och nyckfullt som meditativt och lyriskt gåtfullt.Utanförskap tydligtMusiken är hämtad från ett par av Beethovens sista kompositioner, stråkkvartetter med opus 130 och 133 som skrevs 1825 -26. Då hade den vid det laget stendöve kompositören bara en kort tid kvar att leva. Hans sista år präglades av social isolering och efter honom fanns bland annat några efterlämnade kärleksbrev som aldrig sänts iväg. Bitterheten, sorgsenheten och utanförskapet i musiken blir tydlig med dansarnas hjälp.Kvinnan som förlösareKoreografen själv gör föreställningens enda komiska krumelur, en Grucho Marxgående läkare - eller ska han föreställa en diktatorisk kejsare månne?Marie Larsson Sturdy dansar fram bilden av kvinnan som förlösare och själslig hopsamlare med gracilitet och ibland med nästa akrobatiska rörelser. Tillsammans med Mattias Olaison, inlånad från Göteborgsoperans balett, gör hon ett pas des deux som berättar om den olycklige Beethovens bild av "den vanliga människan" - en kombination av stela dockliknande rörelser och mjuk sensualism.Påtaglig förtvivlanCullbergdansaren Eytan Sivak tolkar Beethovens roll med uttrycksfullhet. Då han dansar i tystnaden mellan två stycken blir kompositörens förtvivlan mycket påtaglig. När han sedan väljer en väg ut från scenen och sista stycket Grosse fuga går igång med tomt dansgolv blir Beethovens storhet än klarare för oss i publiken.Saknar fördjupningDet blott timslånga föreställningen Beethoven har karaktären av skiss och man längtar efter att se den utvecklad och fördjupad. Det är ett intressant om än lite tungsint möte mellan uttrycksladdad dans och levande musik, men som det är utformat underlättar det om man kan lite om Beethovens liv och verk för att få full behållning.I programbladet får vi veta att Marie Larsson Sturdy kommer att få Uppsala kommuns hedersmedalj 21 november för att "hon med stort engagemang gjort danskonsten tillgänglig i Uppsala". Jag vill gärna tillägga att hon gjort Rikssalen på Uppsala slott till en levande dansscen. Att rummet dessutom har en vacker akustik för levande stråkkvartettsmusik blev ytterligare en av tisdagskvällens erfarenheter.

Teater & musikal2003-11-13 00:25
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
3
Marie Källman Danskompani (MKDP) och Uppsala Kammarsolister, Rikssalen, Uppsala slott|Ludwig van Beethovens opus 130 och 131. Koreografi: Joseph Sturdy. Scenografi: Per Svalander. Dansare: Eytan Sivak, Marie Larsson Sturdy, Mattias Olaison.