Angeläget – men bränner inte till

”Bu Bä Bau” är en ganska svajig clownföreställning om osynliga gränser och vänskap, skriver UNT:s Maria Nyström.

Clownföreställning. Björn Dahlman och Melody Sheikh i "Bu Bä Bau".

Clownföreställning. Björn Dahlman och Melody Sheikh i "Bu Bä Bau".

Foto: Staffan Claesson

Teater & musikal2016-01-23 13:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Världsmedborgare, publik och fårskallar. Ja, alla ryms vi i den gemenskap som vi kallar värld. Och det utan alla osynliga gränser som sliter mänskligheten isär.

Ungefär så vill jag tolka budskapet i Gottsunda Dans & Teaters nya clownföreställning ”Bu Bä Bau” – men det kräver att man letar. För jag är inte alls säker på att den unga publiken ser mer än två fnossiga får som förvandlas till en clown (Björn Dahlman) och en ballerina (Melody Sheikh) som högljutt ränner runt på scenen. De skriker, gråter, bräker och snubblar. Och det ordlöst, förutom ljudimmitatoner och detta ständiga ”Bu Bä bau” (som skådespelarna efter föreställningen berättar betyder ”jag gillar dig”).

Jag önskar att jag kunnat säga detsamma om föreställningen, men alla dessa överdrifter och framför allt regissören Rupesh Tillus oförmåga, eller kanske snarare rädsla, att stanna upp då det verkligen börjar bränna till utan istället bara låter allt flamsa vidare. Det gör mig besviken.

Men visst är de båda aktörerna stundtals charmerande, speciellt i sitt dans- och balansnummer. Och det syns direkt i publikens gensvar. För mest skrattar faktiskt clownerna själva. Och det var väl inte riktigt meningen kan jag gissa.

Dessutom för föreställningens namn ”Bu Bä Bau” osvikligt tankarna till Landströms bilderboksskapelser av fåren Bu och Bä, vilket skapar helt fel förväntningar. Och har ingenting med föreställningen att göra.

”Bu bä bau” är behjärtansvärd och angelägen. Men det betyder inte nödvändigtvis detsamma som bra teater.

Scen

Bu Bä Bau

Idé och regi: Rupesh Tillu

Medverkande: Björn Dahlman och Melody Sheikh

Gottsunda Dans & Teater