Dansant dirigent gjorde lyckad solobalett

Det blev en fin start nÀr Uppsala kammarorkester drog i gÄng för sÀsongen. Det Àr bara att hoppas att man kan fortsÀtta sÄ.

PÄ torsdagen var det premiÀr för Uppsala kammarorkesters sÀsong med en suverÀn Rebecca Miller pÄ dirigentpulten.

PÄ torsdagen var det premiÀr för Uppsala kammarorkesters sÀsong med en suverÀn Rebecca Miller pÄ dirigentpulten.

Foto: Stewen Quigley

Recension 2021-09-03 11:03
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konsert

Uppsala kammarorkester 

Uppsala Konsert & Kongress

2 september 

Det var en mĂ€rkbart rörd orkesterchef som hĂ€lsade vĂ€lkommen till den ungefĂ€r 300 personer starka publiken nĂ€r Uppsala kammarorkester hade sin första konsert pĂ„ nĂ€stan ett Ă„r. Mona Gunnarsson kunde dessutom vĂ€lkomna komponisten Sally Beamish som pĂ„passligt var pĂ„ besök. Tillsammans med kvĂ€llens solist Francisca Skoogh höll Beamish en levande och medryckande introduktion till sin pianokonsert ”City Stanzas” och visade hur mycket det förhöll sig till kvĂ€llens andra komponist, Ludvig van Beethoven (som dock inte var pĂ„ plats). Ett mycket bra grepp som gav en helt annan ingĂ„ng till verket. Det kan annars vara svĂ„rare att förhĂ„lla sig till helt ny musik.

Beamishs stycke förhĂ„ller sig i mycket till Beethovens första pianokonsert, dock utan plagiat eller mĂ€rkbara lĂ„n. DĂ€remot en del av dennes musikaliska grepp, fastĂ€n helt i hennes eget tonsprĂ„k. Inte minst fanns hĂ€r en pregnant rytmik som krĂ€vde full nĂ€rvaro, av bĂ„de publik och orkester. Inledande ”Burlesque” startade med en suggestiv och spĂ€nnande klangvĂ€rld dĂ€r man fick sitta pĂ„ helspĂ€nn inför vad som skulle hĂ€nda. I ”Requiem” vĂ€xte musiken organiskt med ett bĂ€rande tema av glissandon. I avslutande ””Rondo: Allegro Scherzando” med smak Ă€ven av Stravinskij fick solisten Francisca Skoogh verkligen ta i. NĂ„got hon gjorde fint och kraftfullt konserten igenom, denna multibegĂ„vade artist (förutom pianist ocksĂ„ filosofie doktor och legitimerad psykolog). ”City Stansaz Pianokonsert Nr 3” tĂ„l att framföras flera gĂ„nger. VĂ€lkommen igen Sally Beamish!

Om det verket nosade pĂ„ den gamle Luddes domĂ€ner sĂ„ var balettsviten ”Prometheus” – tonsĂ€ttarens enda balett – desto mer Beethovensk, förstĂ„s. Bra gjort av en inte sĂ„ stor orkester att fĂ„ fram bĂ„de det monumentala och det skira i hans musik. TyvĂ€rr kunde man bara fĂ„ handlingen berĂ€ttad dĂ„ det inte var nĂ„gon dansförestĂ€llning. SuverĂ€na Rebecca Miller pĂ„ dirigentpulten gjorde dock sitt bĂ€sta för att kompensera med sitt synnerligen uttrycksfulla kroppssprĂ„k. Mer dansant Ă€n sĂ„ har jag aldrig sett en dirigent. Man hade nĂ€stan kunnat visualisera musiken bara genom att se henne. 

Anpassningen till pandemitiderna var stora, förutom publiktaket sÄ leddes publiken frÄn start in i olika fÄllor till sina platser med personal i varje kritiskt moment. Bra jobbat!