Vardagsmystiker mitt i samtiden
Poeten Mohamed Omar har låtit tala om sig redan före sin debut genom medverkan i tv, tidningar och tidskrifter. Han skriver också krönikor i denna tidning. Förhandsintresset för hans debutbok har varit stort, vilket inte minst visat sig genom intervjuer i Svenska Dagbladet och Upsala Nya Tidning.Intresset beror nog på att Mohamed Omar i sin egen person representerar en mångkulturell mix eller ett slags miniatyr av det mångkulturella Sverige. Modern är svensk och fadern kommer från Kenya där Omar själv vistats periodvis. Hans biologiske far bor i Iran. Omar är alltså en produkt av tre olika kulturer: den svenska, den muslimska och den afrikanska. Sverige, Iran och Kenya bildar polerna som det slår gnistor mellan i hans poesi.Tregångare heter Mohamed Omars debutdiktsamling, en titel som just anspelar på hans blandade kulturella bakgrund. Identitetssökande är det centrala temat i boken men det handlar inte så mycket om ett psykologiskt sökande som om ett andligt-existentiellt sökande. Hans personlighet förblir en mångkulturell mix, vilket bara är till fördel för hans skrivande. Det som utgör ett problem i livet kan oftast bli en inspirationskälla i dikten.Omar skriver en dikt som befinner sig mitt i samhället och mitt i samtiden. Han kan skriva om självmordsbombare, städare av sjukhustoaletter, prostituerade och fyllon. Anslaget i hans dikter sker oftast utifrån ett socialt underifrånperspektiv men det ovanliga är att han fogar in en mystisk och mytologisk dimension i sina socialrealistiska texter.Den förklädda gudinnanrör sig över asfalten förbi kurdernas övergivna kioskmot den upplystaperrongenoch oigenkändav de andra resenärernaler hon mot en spegeli sitt inre.En fläkt av klassisk persisk poesi drar genom Mohamed Omars texter; framför allt märks influenser från den mystiske poeten Rumi. I likhet med Rumi ingår det realistiska och det mystiskt visionära som naturliga inslag i Omars dikter. Ingen skriver på det här viset i dagens svenska poesi och det är bara att glädja sig över denne sentida Rumi som drar omkring på Uppsalas gator. Hos honom blir världen magisk eftersom han bevarat barnets och mystikern syn på tillvaron där visionen och fantasin utgör det tredje magiska ögat.Det finns en berättande baslinje i Mohamed Omars dikter som fungerar bra i de kortare texterna i Tregångare. Men i de längre sviterna om heliga män går något av den lyriska högspänningen förlorad. Det som räddar skildringen av ayatollan-mästaren-kompisen från överromantisering är Omars kaxiga humor och ironi. Kanske kan dessa texter läsas som förövningar till den roman som han lär ha på gång. Hur som helst tar den episka berättarlusten för mycket plats i somliga av dessa dikter. Men detta är enbart en randanmärkning till en ovanligt stark debut. Tillsammans med Johannes Anyuru har Mohamed Omar med sin debutbok fört in det mångkulturella Sverige i den samtida svenska poesin.Mohamed Omar är det bästa som hänt svensk poesi på länge. Hos honom möts öst och väst på ett kreativt sätt. Hoppas bara att han inte alltför snabbt lämnar poesin för romanskrivandet. Denne sentida Rumi får gärna fortsätta att strosa omkring på Uppsalas gator och torg och notera hur katterna "tassar runt / i de trånga passagerna / mellan världarna".
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Mohamed Omar|Tregångare (Ruin)