Till skillnad frÄn Finland kan Sverige inte berömma sig av att ha haft en betydande författare som minister. VÄrt östra broderland Àr mera vÀlförsett i det avseendet. Lyrikern, dramatikern och prosaisten Claes Andersson innehade posten som kulturminister mellan 1995 och 1998. I omgÄngar satt han i den finska riksdagen, sammanlagt 13 Är. I hans författarskap Àr det framför allt poesin som uppmÀrksammats och prisbelönats. MÄnga av hans dikter har ett bett och en skÀrpa, som gör att de kommer att stÄ sig ett bra tag. Hans pjÀs Familjen, som skildrar det inte helt ovanliga, dysfunktionella spelet om syndabockar, Àr en klassiker. I dag kommer en rikssvensk delupplaga av prosaboken Ottos liv.
Den Ă€r en lĂ€tt kamouflerad sjĂ€lvbiografi. I stĂ€llet för Johan, Martin, Olof eller Axel heter huvudpersonen hĂ€r Otto. Det har ocksĂ„ blivit en reflexionsbok, en levnadsvis kommentar till livets skiften och rentav en riktig hjĂ€lpreda för den vars tillvaro gĂ„r upp och ner. SĂ„ som det Ă€r för de flesta. Att Claes Andersson Ă€r psykiater i det civila har lĂ€mnat mĂ„nga spĂ„r. Men det Ă€r sig sjĂ€lv han knappast sĂ€rskilt skonsamt nagelfar och vĂ€nder ut och in pĂ„. LĂ„t vara att han nog skarvar lite dĂ„ och dĂ„. För den skull Ă€r det inget fel pĂ„ det motto som framskymtar hĂ€r och var: âdet var sĂ€mre förrâ.
I sin bok framtrÀder Claes Andersson som den skrivkarl han Àr och utsiktspunkten Àr arbetsrummet pÄ sjÀtte vÄningen i ett hyreshus i Mejlans i Helsingfors. HÀrifrÄn söker han sig tillbaka till det förflutna och viker ut sig sjÀlv och sitt liv. DÀr finns barndomen med de tidigt inlÀrda jagförsvaren som stÄtt sig genom Ären. PÄ gott och pÄ ont. Mot slutet blickar han in i framtiden och Àr med vid sin egen begravning. Tiden dÀremellan handlar om allt frÄn förÀldrarna och de bÄda krigen pÄ 1940-talet, om skoltiden, umgÀnget med anförvanter och vÀnner, vistelser i bl.a. Sverige till de bÄda bypassoperationerna, nÀr hjÀrtat hade signalerat att han mÄste dra ner pÄ tempot en smula. Sambon sedan 40 Är fÄr vara med pÄ ett hörn. Stort utrymme ges intresset för musiken och spelet pÄ flygeln hemmavid. Till allt annat Àr författaren en skicklig jazzpianist.
Ett av Claes Anderssons viktigaste stilgrepp Ă€r ironin, bĂ„de i poesin och i prosan, sĂ„ ocksĂ„ vid det hĂ€r tillfĂ€llet. Möjligen har han lĂ€rt sig ett och annat av en annan av de finlandssvenska stora. Det hĂ€nder att formuleringarna fĂ„r Kyrklundspets. Ă
tskilligt i dessa memoarer handlar om skrivandets vÄnda. Lika ofta om plÄgan nÀr flödet sinar som om lyckan nÀr de rÀtta orden infinner sig. Klokt och varsamt behandlas Àmnen som ensamhet och de svaga i samhÀllet. Man tar ocksÄ gÀrna till sig allt som stÄr om finlÀndsk inrikespolitik, kulturdebatt och diskussion kring samhÀllsfrÄgor. Annat som avhandlas Àr Äldrandet, sjÀlv Àr han 70+ vid det hÀr laget.
Hela tiden handlar det om en sjÀlvkÀnnedom som spiller över pÄ lÀsaren och utan att man riktigt begriper hur det gÄtt till, sitter man dÀr och tycker sig förstÄ en hel del av sÄdant som tidigare var förborgat. Det skall ocksÄ sÀgas att inte heller den skarpögde naturskildraren förnekar sig i denna bok pÄ en prosa klar som kÀllvatten.