Uppsluppen och dansant kavalkad
Dansglädjen kan man inte ta miste på och dansarna är skickliga. Men koreografin upprepa sig lite väl mycket, skriver Anna-Stina Malmborg om Plutôt la vie.
Foto: martin Skoog
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Plutôt la vie, i översättning Hellre livet, är en kavalkad av danser och lekfulla upptåg till Savannah Aggers rytmiska och suggestiva musik. De fantasifulla dräkterna signerade Anna Nyberg och scenografin av Lovisa Johansson bidrar till underhållningen. Vackra,vita klänningar får kvinnorna att se ut som brudar. Frackar med frackskörten fallande ner över svarta tyllkjolar kommer männen att likna stolta tuppar. Dansarna leker tittut mellan spjälorna i den vita gardin som omger scenen. Kinesen Zhao Liang bryter av med en solfjädersdans klädd i en svartröd klänning. Den strikta första avdelningen slutar dock i lekfull yra. Männen i badbyxor och kvinnorna i bikini kommer loss i dans och lek. Plasthinkar i glada färger fyllda med vatten hälls över dansarna i liten bassäng i fonden. Lena Josefsson lyckas alltid få med en liten sekvens med vatten i sina verk.
Den uppsluppna stämningen består även i andra avdelningen som fortsätter med livet på en badstrand. Dansarna i strandkläder leker med badattiraljer i glada upptåg. Paola Piccolo med sitt långa röda hår gör intryck med ett skickligt solo. Men spelet stramas upp. Frackarna och klänningarna kommer på igen. Zhao Liang är tillbaka i sin röda klänning och dansar solo med ballonger, som håller upp hans långa hår. Dansglädjen kan man inte ta miste på och dansarna är skickliga. Men koreografin upprepa sig lite väl mycket. Trots fantasifullheten och glädjeyttringarna känns två timmar för långt.
dans
Dansens Hus,
Stockholm
Raande-Vo med Plutôt la vie
Koreografi: Lena Josefsson
Dansens Hus,
Stockholm
Raande-Vo med Plutôt la vie
Koreografi: Lena Josefsson