Uppsalas stadsbild berikas
Han vilar tung, sluten; en väldig kropp, en farkost. Jona, Gamla testamentets gestalt sköljd överbord i storm, slukad av Den Stora Fisken och återuppstånden till nytt liv efter tre dagar. En Kristusförebådare, en metafor för liv genom död. Kajsa Mattas, konstnären, har skapat skulpturen av honom. Tungt vilar den i Konstakademiens stora sal i Stockholm där Mattas just nu visar en stor utställning. Inom kort ska skulpturen flyttas till sin permanenta plats på Östra Ågatan i Uppsala, där det redan finns flera skulpturer av Mattas.Djärvt språngNärheten till vattnet är den givna associationen till detta symbolladdade verk, och att Katolska kyrkan där Mattas gjort krucifixet ligger på andra sidan ån gör inte platsen mindre adekvat.Men Jona är inte den enda skulptur som nu visas i Stockholm och som snart ska till Uppsala. Teresa heter en slimmad, slank kvinnogestalt i färd med att ta det djärva språnget ut i vattnet. Teresa är dock ingen mytisk gestalt som Jona, utan konstnärens dotter som agerat modell till denna gestaltning av modet att våga sig ut på de djupaste vatten.VattenmetaforVatten är en grundmetafor i Mattas konstnärskap, vattnet som urhav och livsvillkor. Hon rör sig i sådana trakter där de stora frågorna om vadan och varthän hör hemma. Hon gör det inte bara motiviskt och metaforiskt utan också i fråga om bildtradition och form: antikens kore, den egyptiska konstens stilideal, medeltidens madonna är valfrändskaper när det gäller form och gestaltning.Hon arbetar reducerande, strängt stiliserande, med ytans absoluta finish ställd i dialog med den voluminösa formen. Jona minner mig plötsligt om den väldiga giganten som vilar i det arkeologiska utgrävningsområdet i Agrigento på Sicilien, en forntida jätte som en gång bar upp det väldiga templet. Så kan Kajsa Mattas konstnärskap skrivas in i såväl den religiösa kristna bildtraditionen som i den okonfessionella konsthistorien.Intressant konstnärskapI årummet i Uppsala kommer Jona således att ingå i Mattas totala miljögestaltning som föredömligt skapats parallellt och i fullt samförstånd med hela upprustningen av platsen. Där vilar redan den magnifika mansgestalt som fått titeln In manus tuas, I dina händer, ett Bibelcitat från Jesus sista ord på korset, ett bevingat uttryck som handlar om tillit, trygghet och livstro, precis som den dykande flickan som trotsar sin rädsla.Med Kajsa Mattas konstnärliga miljögestaltninar invid Fyrisån berikas det uppsaliensiska stadsrummet väsentligt. Utställningen på Konstakademien är en utmärkt möjlighet att lära känna detta intressanta konstnärskap närmare.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Konstakademien, Stockholm: Kajsa Mattas (t o m 18/4 )|